اصطلاح پولبک در بورس به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

پولبک در بورس چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

فهرست مطالب

زمانی که سهمی موفق می شود سطح حمایت و مقاومت را شکست دهد، پولبک در بورس رخ می دهد. در چنین حالتی افرادی که اقدام به خرید یا فروش سهام می کنند ممکن است موفق به کسب سود شوند، یا این که با ضرر مواجه گردند. برای این که بتوان از چنین حالتی به درستی استفاده کرد، باید ابتدا با پولبک آشنا شد.

بازار بورس دنیایی از اصطلاحات متنوع است. از این رو تنها افرادی می توانند در این بازار با موفقیت همراه شوند، که نسبت به این اصطلاحات اطلاعات کاملی داشته باشند. اصلاح قیمت یا پولبک در بورس یکی از این اصطلاحات خاص به شمار می رود.

اگر با معامله گرانی که در بورس فعالیت می کنند صحبت کنید، در بیشتر صحبتشان از پولبک زدن سخن می گویند. اما ممکن است شما متوجه این رفتار همیشگی آنها نشوید. یا حتی با این اصطلاح آشنا نیز نباشید. پس بهترین راهکار این است که ابتدا با اصطلاح پولبک در بورس آشنا شوید، تا بتوانید از اطلاعاتی که فعالان و معامله گران قدیمی در بورس در اختیارتان می گذارند، نهایت استفاده را ببرید.

پولبک در بازارهای سرمایه گذاری و مالی، بسیار پرکاربرد است. زمانی که سقف قیمت سهامی شکسته شود، یعنی این زمان مناسب ترین و بهترین موقعیت برای خرید سهم در بازار بورس به شمار می رود. معمولا از این اصطلاح در تحلیل تکنیکال بسیار استفاده می شود. بهتر است با ما همراه باشید تا به مسئله اصلاح قیمت بیشتر بپردازیم.

پولبک در بورس

منظور از پولبک در بورس چیست؟

پولبک به زبان ساده، یکی از اصطلاحات رایجی است که سرمایه گذاران در تحلیل تکنیکال بسیار از این استفاده می کنند. این اصطلاح معمولا پس از شکست حمایت و مقاومت در سهم کاربرد دارد. ولی سوال اصلی این است که چرا با این که بسیاری از معامله گران در خصوص این اصطلاح اطلاعات دارند، اما باز هم در محدوده پولبک مرتکب اشتباه می شوند؟

اصولا افرادی که دوره های آموزش بورس را سپری کرده اند، در چنین زمانهایی می توانند راه کار بهتری را انتخاب کنند که در زمان نامناسب از سهمی خارج نشده و دچار ضرر نشوند. اما باز هم افرادی هستند که چون نسبت به پولبک در بورس اطلاعات کاملی ندارند، به درستی نمی توانند از آن در زمان مناسب استفاده کنند.

پولبک در واقع به معنای برگشت قیمت ها، پس از شکست سطح قیمتی پیشین است. تصور کنید سهمی در حالت طی کردن روند صعودی خود است. این مسئله منجر می شود تا هر بار درگیر بالاتر رفتن سقف ها و کف های قیمتی شود.

اما در یک بازه زمانی مشخص، زمانی که سهم به خط روند نزدیک می شود، این محدوده را شکسته و پس از اصلاح مجددا به این خط روند نزدیک می شود. از آنجایی که بیشتر سهام ها در حالت های معمولی موفق نمی شوند از این خط عبور کنند، پس با برخورد به خط روند، روند کاهش قیمتی خود را در پیش می گیرند. در چنین زمانی معامله گران پولبک در بورس را تجربه می کنند.

تاثیر پولبک در تغییرات بازار بورس

سهام هایی که درگیر چنین وضعیتی در بازار بورس می شوند، در بیش از ۶۰ درصد مواقع، تمایل دارند که مجددا به سمت روند حمایت و مقاومت خود بازگردند. اما بیش از ۷۰ درصد اوقات نیز سهام هایی که با حجم بالای شکست مواجه می شوند، تمایل دارند که به سمت پولبک بیشتر در بازار پیش روند.

از این رو نمی توانیم بگوییم که این تفکر، پس از تجربه کردن هر شکستی می تواند اشتباه تلقی شود. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید، که پولبک در بورس به معنای آن نخواهد بود که باید به سطح شکسته شده بازگشت. بلکه می توان به محدوده ای از سطح شکست، به صورت موقت نفوذ کرد. در این حالت نیز پولبک به شمار می رود.

همیشه این نکته را در نظر بگیرید که برای موفقیت در بازار بورس، لازم است با تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال، تابلو خوانی و حتی استفاده از اندیکاتور های پرکاربرد در بازار بورس آشنا باشید. در این صورت می توانید سطح شکست پولبک در بورس را بهتر و دقیق تر محاسبه نمایید.

تاثیر پولبک در تغییرات بازار بورس

انواغ پولبک در تحلیل تکنیکال

پولبک هایی که در تحلیل تکنیکال کاربرد دارند، به سه دسته عادی، خارجی و داخلی تقسیم می شوند. هر یک از این پولبک ها ویژگی های خاص خود را دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پولبک های داخلی چیست؟

یکی از خطرناک ترین نمونه های پولبک در بورس، پولبک های داخلی تحلیل تکنیکال می باشند. زیرا این پولبک ها سردرگمی را برای معامله گران به همراه می آورند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، قیمت سطح مقاومت را به خوبی رد کرده است، اما مجددا سقوط نموده و روند نزولی طی کرده. این مسئله یعنی تصمیم خریداران در این خصوص قاطعانه نبوده است. زیرا اگر این تصمیم قاطعانه می بود، سهم باید پس از برخورد با خط مقاومت، روند صعودی خود را طی می کرد.

انواع پولبک در بورس

پولبک های عادی چیست؟

نرمال ترین نوع پولبک در بورس، پولبک عادی می باشد. زیرا پس از آن که به سطح حمایت و مقاومت برخورد نموده است، موفق شده است مجددا به حرکت خود ادامه داده و روند صعودی خود را طی کند.

پولبک های خارجی چیست؟

در حالت کلی، زمانی که قیمت سهمی موفق می شود از سطح حمایت و مقاومت عبور کند، باید قادر باشد روند صعودی حرکت خود را ادامه دهد. در حالت خارجی پولبک در بورس، از آنجایی که تقاضا برای سهم صعودی است، احتمال افزایش رشد قیمت نیز بالاتر می رود.

نکات مهم در مورد پولبک بورس

  • پولبک های معتبر معمولا در زمان هایی کمتر از ۳۰ روز شکل گرفته و تکمیل می شوند.
  • بیش از ۵۸ درصد از روند های پولبک پس از شکست سطح حمایت و مقاومت، به نقطه شکست خود باز میگردند.
  • عموم سرمایه گذاران بر این عقیده هستند که پولبک نباید پس از شکست سطح مقاومت، مجددا به آن نقطه بازگردد. بلکه باید نفوذ آن در محدوده نقطه شکست، حداکثر در طی ۲ روز قابل پذیرش باشد.

اصطلاح پولبک در بورس

سوالات متداول در زمینه پولبک

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت در چیست؟

هر دوی این مفاهیم، به معنای جابجایی روند قیمت سهم می باشند. اما مسلما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. پولبک در بورس موقت می باشد و اصلاح های آن طولانی مدت است. در حالی که اصلاح قیمت بورس این چنین نیست.

اهمیت کسب اطلاعات در مورد پولبک در چیست؟

سرمایه گذارانی که با اصطلاح پولبک آشنا می شوند، می توانند بهتر از تحلیل تکنیکال استفاده کنند. پس از آن نیز با موفقیت بیشتری در بورس سرمایه گذاری نموده و سهام کسب کنند.

چگونه می توانیم از طریق پولبک سود به دست آوریم؟

در حالت کلی پس از شکستن مقاومت، سهم در حالت پولبک قرار می گیرد. از آنجایی که بازار ایران یک بازار یکطرفه است، نمی توان از روند نزولی پولبک سودی به دست آورد. پس لازم است در زمانی که قیمت بر روی مقاومت شکسته شده ثبت می شود، اقدام به خرید نمود.

پولبک در بورس چگونه از ضرر سرمایه گذار جلوگیری می نماید؟

افراد خاصی هستند که در زمان نقطه حمایتی، اقدام به خرید سهام می نمایند. اما آنگونه که ایشان پیش بینی کرده اند سهام رشد نمی کند. در چنین حالتی پس از آن که سهم نقطه حمایتی را میشکند، سهم پولبک به حمایت شکسته شده می زند. دقیقا این نقطه، فرصتی است برای افرادی که قصد دارند از سهم خارج شده یا به اشتباه سهمی را خریداری کنند.

آیا می توانیم اصلاح قیمت را یک روند جدید برای رشد قیمت به شمار آوریم؟

سرمایه گذاران بسیاری هستند که تصور می کنند باید حتما پس از تشکیل پولبک در بورس و سهام، شاهد روند صعودی سهام باشند. در حالی که این باور کاملا غلط است. در بیش از ۵۰ درصد از روند ها، ما شاهد این مسئله هستیم که پولبک پس از عبور از سطح مقاومت و حمایت روند صعودی را طی می کند.

در حالی که در ۵۰ درصد دیگر این روند ها، پولبک روند رشد قبلی خود را از دست می دهد و مسیر جدید را برای حرکت انتخاب می کند. پس نمی توانیم به طور قاطعانه بیان کنیم که پولبک در بورس و سهم همیشه روند صعودی دارد. این مسئله را در نمودارها نیز می توانیم شاهد باشیم.

چگونه می توانیم پولبک معتبر در بازار بورس را شناسایی کنیم؟

زمانی پولبک از اعتبار برخوردار می شود، که موفق شده باشد محدوده حمایت و مقاومت را با حجم بالایی بشکند.  حالا تصور کنید اصلاح قیمت موفق شود با قدرت محدوده حمایت و مقاومت را شکسته و از آن عبور کند. اما پس از چند روز شاهد آن باشیم که قیمت پایانی روز جاری، کمتر از روز قبل باشد. در چنین حالتی پولبک در بورس پایین آمده است.

این بدان معنا است که تقاضای کافی در سهم وجود نداشته و فروش قوی در بازار رخ نداده است. بسیاری از سرمایه گذاران بر این عقیده هستند که پولبک در بورس پس از شکست سطح حمایت و مقاومت، باید مجددا به نقطه شکست بازگردد. در صورتی که ما به ندرت این مسئله را در بازار مشاهده می کنیم.

بهترین و مناسب ترین نوع پولبک در بورس کدام است؟

بهترین و مناسب ترین پولبک در بازار بورس، شکلی است که به کندی و ضعیفی صورت پذیرد. این حرکت را در اصطلاح معامله گران بورس، با نام Compression می شناسند. سطحی که با چند کندل قابلیت شکسته شدن دارد، اگر سهم در حالت ضعیفی به آن نزدیک شود، موفق می شود در وضعیت مناسبی برای معامله قرار گیرد.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *