10 راز مهم برای موفقیت در بورس

فهرست مطالب

موفقیت در بورس آرزوی هر معامله گری می باشد. بیشتر مردم دوست دارند با آموزش بورس به روش صحیح، معامله گرهای موفق در بازار باشند. معامله گران موفق همیشه قبل از اقدام به معامله با خود تکرار می کنند: “برای معامله خود برنامه بریزید، برنامه خود را معامله کنید.” و “ضرر های خود را به حداقل برسانید”. این دو جمله کلیدی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای موفقیت در بورس می باشد.

اگرچه معامله گران جدید این جملات کوتاه را بیشتر به عنوان نکات غیر مهم و بی ارزش تلقی می کنند زیرا معامله گران جدید عجله دارند تا نگاهی به چارت بیاندازند و سپس با هدف بدست آوردن پول بیشتر، هر چه سریعتر اقدام به معامله کنند.

در این مقاله ۱۰ نکته اساسی و مهم برای موفقیت در بورس را معرفی می کنیم. قوانین ذکر شده از طرف معامله گران زیادی امتحان شده اند و سال های زیادی در انجام یک معامله موفق، راهنمای تریدر ها بوده اند. هر یک از ۱۰ موارد به تنهایی اهمیت زیادی دارند. اما وقتی در کنار یکدیگر به کار بسته می شوند، تاثیر آنها قدرتمند است. معامله گران می توانند با رعایت این ۱۰ قوانین، شانس موفقیت در بورس را به طور چشمگیری افزایش دهند.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۱- برای موفقیت در بورس استراتژی معاملاتی داشته باشید

موفقیت در بورس بدون استراتژی معاملاتی امری غیر ممکن است. استراتژی معاملاتی به مجموعه ای از قوانین چون معیار های ورود و خروج از معامله و مدیریت سرمایه می گویند. یک طرح معاملاتی به معامله گران این امکان را می دهد تا بر اساس قوانین استراتژی خود معامله کنند. البته نوشتن استراتژی معاملاتی کاری وقت گیر است.

در تکنولوژی امروزه، بهتر است قبل از ریسک روی پول واقعی تان، معامله مورد نظر را تست کنید. این عمل به بک تست گرفتن معروف است. در این عمل ایده های معاملاتی خود را بر روی داده های گذشته اعمال می کنیم تا تعیین شود یک طرح معاملاتی مناسب و قابل رشد است یا نه. همچنین استراتژی معاملاتی چشمداشت یک طرح را نشان می دهد.

وقتی که یک طرح معاملاتی را تدوین کردیم و سپس عمل بک تست نتایج خوبی را نشان داد، بنابراین طرح و استراتژی ما می تواند در یک معامله واقعی به کار برده شود. نکته اصلی برای موفقیت در بورس، چسبیدن به استراتژی معاملاتی است. معاملات خارج از استراتژی را کنار بگذارید، حتی اگر منجر به سود دهی شما شوند. چون معامله گری خارج از استراتژی، یک معامله ضعیف محسوب می شود و هر چشمداشتی از استراتژی یا طرح را از بین می برد.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۲- با معامله گری مانند یک تجارت رفتار کنید!

برای موفقیت در بورس، دیدتان به معامله گری باید به عنوان یک تجارت تمام وقت یا پاره وقت باشد نه یک سرگرمی یا شغل حقوق بگیر. اگر صرفا به خاطر سرگرمی معامله می کنید و هیچ تعهدی برای یادگیری ندارید، معامله گری می تواند برایتان خیلی گران تمام شود.

اگر به عنوان یک شغل حقوق بگیر به آن نگاه کنید، ناامید خواهید شد. چون هیچ چک دریافتی در زمان مقرر نخواهید گرفت. معامله گری در حقیقت یک تجارت است و شامل هزینه ها، ضررها، مالیات، عدم اطمینان، استرس و ریسک می باشد. به عنوان یک معامله گر شما صاحب یک تجارت کوچکی در بازار سهام هستید و برای موفقیت در بورس باید برای افزایش پتانسیل تجاری تان، تحقیق و استراتژی داشته باشید.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۳- برای موفقیت در بورس، همیشه دانش آموز بازار باشید

موفقیت در بورس نیازمند استمرار در یادگیری است. یک معامله گر موفق بایستی هر روز در حال یاد گرفتن باشد. از آنجایی که برای درک بیشتر مفاهیم بورس باید دانش مقدماتی آن مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را بلد باشید بنابراین یادآوری این نکته ضروری است که درک بازار با تمام پیچیدگی های آن یک فرایند مداوم و مادام العمر است.

معامله گران موفق می دانند گزارشات اقتصادی چطور در بازار تاثیر می گذارد. سیاست جهانی، رویدادها، اقتصاد و حتی شرایط آب و هوایی همه در وضعیت بازار تاثیر گذار هستند. محیط بازار، پویاست. برای موفقیت در بورس معامله گران هرچه بیشتر از گذشته و حال بازار خبردار باشند، همان قدر هم برای مواجه شدن با آینده بازار آماده اند.

روند بازار در اثر نحوه رفتار معامله گران شکل می گیرد و خرید و فروش آنها به بازار جهت می دهد، لازم است تا با یادگیری تحلیل تکنیکال ، حمایت ها و مقاومت ها را تشخیص دهیم و بتوانیم با ابزار های معاملاتی نقاط ورود و خروج را با دقت زیاد تعیین کنیم.

۴- تنها بر روی آن مقدار از پولتان که می توانید از دست بدهید، ریسک کنید

برای موفقیت در بورس، تنها بر روی آن مقدار از پولتان که ممکن است از دست بدهید، ریسک کنید. تامین بودجه حساب معامله تان می تواند یک روند طولانی مدت باشد. قبل از اینکه یک معامله گر شروع به استفاده از پول نقد و واقعی خود کند، ضروری است تا تمام پول موجود در حسابش واقعا قابل خرج کردن باشد. اگر این طور نیست بنابراین معامله گر باید به ذخیره پول خود ادامه دهد. ناگفته نماند، پول حساب معاملاتی نباید برای شهریه کالج بچه ها یا پرداخت وام اختصاص یابد.

معامله گران نباید فکر کنند از این نوع ابزارهای معاملاتی پول به امانت خواهند گرفت. برای موفقیت در بورس، هر تریدری باید آماده باشد تا همه پول اختصاص یافته به حساب معاملاتی خود را از دست بدهد.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۵- برای موفقیت در بورس باید همیشه و همیشه از حد ضرر یا استاپ لاس استفاده کنید.

برای موفقیت در بورس، هر معامله گر ماهری همیشه از حد ضرر استفاده می کند. حد ضرر یا Stop Loss یک مقدار از قبل تعیین شده برای ریسک است که معامله گر حاضر به پذیرش آن مقدار ریسک در هر معامله می باشد. حد ضرر می تواند یک دلار یا درصدی از آن باشد. در هر صورت، در معرض خطر قرار گرفتن معامله را محدود می کند.

استفاده از حد ضرر باعث محدود شدن تعدادی از معاملات احساسی می شود. زیرا می دانیم تنها فقط یک مقدار مشخص X را در هر معامله از دست خواهیم داد. استفاده نکردن از حد ضرر حتی اگر معامله به سود بیانجامد، کاری غیر اصولی است.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۶- در معاملات خود تنوع داشته باشید

یکی دیگر از مهمترین موارد مهم برای موفقیت در بورس، داشتن تنوع در سبد معاملاتی است. فرض کنید شما همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار داده اید، اگر سبد از دست شما بیافتد در نتیجه تمام تخم مرغ ها خواهند شکست. روی سهام های مختلف از هر گروه صنعتی معامله کنید تا در صورت ضرر در یک صنعت، با دریافت سود از صنعت دیگر، ریسک معاملاتی را کنترل کنید.

۷- برای موفقیت در بورس، مطمئن باشید استراتژی معاملاتی تان در همه بازار ها کاربرد دارد

موفقیت در بورس شامل نکات کلیدی زیادی است. شما باید بدانید بازار سهام همیشه روندی رو به بالا ندارد. بلکه بعضی وقت ها به مدت ماه ها یا حتی سال ها به سمت پایین هم حرکت می کند. شما باید در طرح ریزی استراتژی معاملاتی خود دقت کنید تا در هر دو بازار صعودی و نزولی کارآمد باشد.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۸- برای موفقیت در بورس بهترین سهام ها را معامله کنید.

برای موفقیت در بورس باید از تجربه های سرمایه گذاران معروف و موفق استفاده کنیم. به قول وارن بافت بورس باز معروف، فقط سهام شرکت هایی را بخرید که در دوران رکورد، عملکرد رو به رشدی داشته اند. با سرمایه بلند مدت در شرکت های پیشرو، سود خیلی خوبی نصیبتان خواهد شد.

۹- فقط در جایی سرمایه گذاری کنید که شناخت کافی از آن دارید

شناخت کافی از یک شرکت از نکات کلیدی برای موفقیت در بورس است. وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار قرن بیستم، توصیه می کند وقتی سهام شرکتی را می خرید دقت کنید تا درک عمیقی از سابقه آن شرکت داشته باشید. سرمایه گذاری در شرکت هایی که تولید مشخصی ندارند و شرایط صنعت آنها نامشخص است، با ریسک بالایی مواجه است.

مهد سرمایه | 10 نکته مهم و اساسی برای موفقیت در بورس

۱۰- برای موفقیت در بورس زمان خروج از بازار را بشناسید

یکی دیگر از ویژگی های موفقیت در بورس، شناسایی نقاط خروج از بازار است. بیشتر معامله گر ها بر روی خرید تمرکز دارند، آنها بیشتر درگیر آن هستند چه سهامی را چه زمانی بخرند. اما هنوز هم تعداد کمی از تریدرها بهترین زمان فروش را در نظر می گیرند. سودهای سهام با تبدیل آن به پول نقد، قابل استفاده خواهند بود. اجازه ندهید سود سهام شما به خاطر یک غفلت، از بین برود. قبل از ورود به بازار، زمان خروج را مشخص کنید و با سیگنال خروج سود خود را حفظ کنید.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *