منظور از سود نقدی سهام (DPS) چیست؟

منظور از سود نقدی سهام (DPS) در بورس چیست؟

فهرست مطالب

سود نقدی سهام سودی است که توسط شرکت ها به صورت سالانه به سهامداران پرداخت می شود. البته ممکن است شرکتی در طی یک سال مالی موفق به کسب سود نشود، که در این حالت نیز به سهامداران خود سودی نمی پردازد. اما به طور کلی هر سهامداری که در زمان برگزاری مجمع عمومی در شرکت سهام دارد، می تواند سود نقدی دریافت نماید.

بورس و سرمایه گذاری در این بازار، نیاز به تجربه و دانش دارد. در صورتی که در خصوص این بازار اطلاعات لازم را به دست نیاورده باشید، موفق نخواهید شد سرمایه گذاری موفقی داشته باشید. سود نقدی سهام یا DPS یکی از مواردی است که سرمایه گذاران لازم است در خصوص ان کسب اطلاع نمایند.

بسیاری از سرمایه گذارانی که وارد بازار بورس می شوند، علاقه زیادی به تقسیم سود نقدی سهام دارند. حتی می توانیم بگوییم برخی تنها برای همین وارد بازار بورس می شوند. که پس از مدتی بتوانند سود سهام های خود را به صورت نقدی دریافت کنند.

حتما بخوانید: 

سود نقدی سهام یا DPS چیست؟

DPS در اصل مبلغی است که شرکت ها پس از یک دوره مشخص به سرمایه گذاران و سهامداران خود پرداخت می کنند. برخی از شرکت ها به صورت سالانه سود به سهامداران خود پرداخت میکنند، اما برخی از شرکت ها نیز ممکن است به صورت ۶ ماهه یا ۳ ماهه سود نقدی به سهامداران خود بپردازند.

حتی برخی از شرکت ها وجود دارند که ممکن است قادر نباشند در یک سال مالی، هیچ سودی به دست آورند. در این حالت شرکت هیچ سودی به سهامداران خود پرداخت نخواهد کرد. در شرایط خاصی نیز ممکن است شرکت سود مناسبی به دست آورده باشد، اما در مجمع تصمیم گرفته شود که هیچ سود نقدی سهام بین سهامداران تقسیم نشود.

این سود معمولا به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم می شود، و برخلاف افزایش قیمت سهام، بیشتر می توانند آن را لمس کنند. اما هر شرکتی سیاست خاص خود را برای تقسیم سود نقدی سهام دارد. از این رو لازم است پیش از سرمایه گذاری، در این خصوص اطلاعات لازم را به دست آورید.

منظور از سود نقدی سهام (DPS) چیست؟

روش های تقسیم سود سهام به چه شکل است؟

هر شخصی که به عنوان سهامدار در زمان برگزاری مجمع شرکت حضور داشته باشد، می تواند از شرکت سود نقدی سهام را دریافت کند. روش های مختلفی برای دریافت سود سهام در بورس وجود دارد که در این مطلب به انها اشاره می نماییم.

معمولا شرکت های بورسی، به دو روش کلی اقدام به تقسیم سود نقدی سهام خود می نمایند:

 واریز سود به حساب بانکی سهامداران

در این روش، شرکت ها سود سهام های خود را به مشخصات حساب بانکی سهامداران شرکت ارسال می کنند. برخی از شرکت ها اصولا برای پرداخت سود نقدی سهام، به بانک خاصی مراجعه می کنند از این رو در صورتی که سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، ملزم به افتتاح حساب خواهد شد.

پس از آن نیز مشخصات خود را برای شرکت ارسال نموده، و از این طریق سود سهام خود را دریافت نماید. برای ارسال مشخصات به شرکت، می توان به صورت حضوری به امور سهام شرکتی مراجعه نمود، یا از طریق ارسال پستی، فکس، ایمیل و … این فرایند را انجام داد.

دریافت کد معاملاتی و مراجعه به بانک خاص

در این روش شرکت با یک بانک خاص قرارداد منعقد می کند، تا تنها از این طریق اقدام به ارسال سود نقدی سهام به سهامداران خود نماید. در این روش لازم است سهامداران کد معاملاتی خود را به همراه دیگر مدارک به یکی از شعبه های بانک ببرند. بانکی که توسط شرکت معرفی شده است.

بهتر است از مدارک شناسایی خود کپی نیز داشته باشید. زیرا ممکن است بانک از شما درخواست کپی کارت ملی نیز نماید. کد معاملاتی همان کدی است که پس از افتتاح حساب در کارگزاری ها از سوی آنها دریافت می کنید. که معمولا با نام کد بورسی نیز شناخته می شود.

منظور از سود نقدی سهام (DPS) چیست؟

به چه کسانی سود نقدی سهام تعلق میگیرد؟

بسیاری از سهامدارانی که اقدام به خرید سهام شرکت های خاص می نمایند، با این سوال درگیر می شوند که ایا سود سهام به انها تعلق می گیرد؟ اگر تنها چند روز پیش از برگزاری مجمع سالانه سهام خریداری نموده باشند، آیا سود نقدی سهام به آنها نیز تعلق خواهد گرفت؟

باید بگوییم فرقی ندارد که سهامدار به مدت چند روز پیش از برگزاری مجمع سهام خریداری نموده است، چه چند هفته باشد چه یک سال، می تواند سود دریافت کند. البته به طور کلی تنها شرط دریافت سود نقدی سهام از شرکت، صاحب سهم بودن در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت است.

تمامی تصمیماتی که در این مجمع گرفته می شود، به صورت خلاصه در سایت کدال برای سهامداران منتشر می شود. می توان به راحتی میزان سود نقدی سهام را نیز از این طریق دریافت نمود. کافیست نماد شرکت را در سایت کدال جستجو نموده، و خلاصه تصمیمات مجمع سالانه را پیدا کنید.

سود نقدی سهام در طی چه مدت واریز میشود؟

با توجه به متن قانون تجارت که در این خصوص وضع شده، هر شرکتی موظف است نهایت بعد از 8 ماه سودهای نقدی را بین سهامداران تقسیم کند.

منظور از سود نقدی سهام (DPS) چیست؟

چطور میتوان از طریق سایت کدال codal.ir مقدار سود نقدی را مشاهده کرد؟

باید به سراغ فیلتر سایت کدال برای جستوجو سهم و فیلتر مورد درخواستی خود یاشید، در نتیجه ابتدا جستوجوی اطلاعیه ها را باز کرده و سپس در قسمت نماد، نام نماد را نوشته و بعد از آن در قسمت نوع اطلاعیه عبارت خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه را انتخاب کرده و بعد از آن در انتهای گزارش 12 ماهه شرکت در قسمت میزان سود و انتها جدول روبه روی عبارت سود نقدی هر سهم، میزان DPS را به ریال مشخص کرده اند.

آیا خرید سهام شرکت های که سود نقدی بالایی دارند یک سرمایه گذاری موفق است؟

سهامداران زیادی تنها به دلیل آنکه شرکتی در طی دوره یک ساله، سود نقدی بالایی به سرمایه گذاران خود پرداخت می کند، اقدام به سرمایه گذاری در این شرکت می نمایند. اما باید بپرسیم آیا این روش می تواند دلیل منطقی برای خرید سهام شرکتی باشد؟

توجه به سود نقدی سهام که از سوی شرکت های معتبر پرداخت می شود، مسلما می تواند یک روش مناسب برای خرید سهام آن شرکت به شمار رود. زیرا سود نقدی که از طرف شرکت به سهامداران پرداخت می شود، در اصل نشان دهنده آن است که این شرکت از پایداری و ثبات در معاملات خود برخوردار است.

بیشتر شرکتهایی که موفق می شود سودآوری بالایی داشته باشند، بیشترین سود نقدی سهام را نیز بین سهامداران خود تقسیم می کنند. از سوی دیگر، سود نقدی یک جریان مداوم و ثابت دریافت پول نقد را برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت.

می توان با دریافت سود مداوم و مناسب، اقدام به افزایش سرمایه گذاری در شرکت مورد نظر نیز نمود. در انتها نیز باید بگوییم، شرکت هایی که سود نقدی سهام بالایی را بین سهامداران خود تقسیم می کنند، در مقایسه با شرکت های دیگر، از نوسان کمتری نیز برخوردار می باشند.

این روند می تواند به خریداران سهام اطمینان و آرامش را در خصوص سرمایه گذاری بیشتر در این شرکت دهد. تا بدون هیچ نگرانی، سرمایه خود را در این شرکت افزایش دهند. هر چه قدر در شرکت ها سرمایه گذاری بیشتری نمایید، به همان میزان نیز می توانید سود نقدی سهام بیشتری دریافت کنید.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *