مهد سرمایه | کاربرد هوش مصنوعی در بورس

کاربرد هوش مصنوعی در بورس

فهرست مطالب

هوش مصنوعی در هر حوزه ای کاربرد دارد. یکی از اساسی ترین کاربرد های آن در بازار بورس می باشد. هوش مصنوعی در واقع شبیه سازی کردن رفتار های مشابه انسان است به طوری که بسیار دقیق تر از انسان کار خود را انجام می دهد. در واقع می توانیم بگوییم هوش مصنوعی به عنوان شاخه ای از مهندسی کامپیوتر می باشد.

از طریق هوش مصنوعی ماشین هایی طراحی و ساخته می شوند که شبیه به انسان عمل می کنند. یعنی بعد از شناخت و بررسی عوامل محیطی واکنش مناسبی را انجام می دهد. هوش مصنوعی در جاهای زیادی کاربرد دارد به طور مثال جستجوگر گوگل بر اساس جستجو های شما در مورد خرید لباس با سلیقه شما آشنا شده و در دفعات بعدی زمان جستجو بر اساس علایق شما موارد خاصی را به نمایش می گذارد. اکنون تاثیر هوش مصنوعی در بورس را بهتر متوجه خواهید شد.

هر معامله گری استراتژی و متد معامله گری خاص خود را داراست. عوامل زیادی در طراحی یک استراتژی دخیل است از جمله تحلیل تکنیکال ، روانشناسی بازار، کنترل ریسک و مدیریت سرمایه ، بک تست. هوش مصنوعی با یادگیری تمامی این موارد پوزیشن های معاملاتی را با سرعت عمل زیاد انجام می دهد.

امروزه کاربرد هوش مصنوعی در بورس گسترده تر شده است. در آینده نیز پیشرفت های زیادی را در این زمینه شاهد خواهیم بود. هوش مصنوعی می تواند هزاران داده لازم در یک جا بررسی کند و از طریق یادگیری ماشین واکنش های مناسبی را انجام دهد. کاری که انجام آن به طور دستی توسط انسان سخت و دور از توان است

مهد سرمایه | کاربرد هوش مصنوعی در بورس

هوش مصنوعی در بورس

هوش مصنوعی در اصل آموزش دادن به سیستمی است که بتواند همچون هوش یک انسان فعالیت کند و در زمان های مواجه با مشکل، راه حل تولید نماید. می توان با کمک هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل سهام ها پرداخت و برای خرید یا فروش سهام از اطمینان بالاتری برخوردار شد. پس تاثیر هوش مصنوعی در بازار بورس می تواند قابل توجه باشد.

مسلما استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های وسیعی کاربرد دارد. افرادی که اقدام به استفاده از هوش مصنوعی در بورس  می نمایند، در اصل می توانند با دقت بیشتری کارهای خود را انجام دهند

از مهمترین کاربرد های هوش مصنوعی در بورس باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • به وسیله معاملات الگوریتمی می توانید به استراتژی معاملاتی خود سرعت دهید.
  • به شما کمک می کند تا بازار را نظارت و تحلیل کنید و با سرعت زیادی واکنش نشان دهید.
  • این امکان را فراهم می کند تا با جمع آوری داده های تاریخی پیشرفت روند را شناسایی کنیم.
  • الگوریتم های هوش مصنوعی به معامله گران کمک می کنند تا هر چه سریعتر متناسب با روند معاملات خود را توسعه دهند.
  • الگو تریدینگ فرصت های معاملاتی را افزایش می دهد تا خرید و فروش های کارآمدی داشته باشند.
  • هوش مصنوعی باعث می شود تا فرآیند معاملات نسبت به زمانی که دستی صورت می گیرد، به طور اتوماتیک انجام شود.
  • از طریق هوش مصنوعی در بورس و الگو تریدینگ می توانیم به مزیت های رقابتی دست یابیم.
  • این عمل باعث می شود تا از تغییرات زمان واقعی بهره مند شویم

با این تفسیر هوش مصنوعی برای معامله گران منافع و کاربردهای زیادی دارد. افرادی که به دنبال کسب سود بالا در سرمایه گذاری بازار بورس هستند، بهتر است توجه ویژه ای به هوش مصنوعی داشته باشند. زیرا استفاده از آن می تواند معاملات بهتر و پر سود تری را برای معامله گر به ارمغان آورد

دقت و مدیریت زمان با استفاده از هوش مصنوعی در بورس

انسان با همه توانایی‌هایی که دارد، هم‌چنان با محدودیت‌هایی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ محدودیت‌هایی که موجب می‌شود نتوان برخی امور را آن‌چنان که باید و شاید انجام داد. در بازارهای مالی نیاز به تحلیل داده‌ها و اطلاعات مالی امری حیاتی است. تصور کنید می‌خواهید در زمانی کوتاه انبوهی از داده‌های مرتبط با سهام مختلف را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

آیا به نظرتان این کار شدنی است؟‌ حتی اگر پاسخ‌تان مثبت باشد نمی‌توانید منکر این موضوع شوید که این کار نیازمند زمانی طولانی است. این‌جاست که سروکله هوش مصنوعی در بورس پیدا می‌شود. آیا بهتر نیست به جای آن‌که ساعت‌ها وقت بگذارید و این عمل را انجام دهید، فرامین لازم را به کامپیوتر دهید تا هر زمان که نیاز به تحلیل اطلاعات داشتید از آن کمک بگیرید؟

زمان، یک عنصر حیاتی در معاملات بورس است. اگر بتوانید این فاکتور را کنترل کنید، می‌توانید با هوشمندی و بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی در بورس، در راستای پیشبرد اهداف خود گام‌های موثری بردارید. اکنون هوش مصنوعی به کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین، سفارش‌‌گذاری بی‌درنگ، شناسایی الگو و معاملات الگوریتمی می‌تواند به میزان زیادی به معامله‌گران کمک کند.

البته همیشه هنگامی که بحث یک تکنولوژی جدید در بازار بورس جدی می‌شود، برخی افراد مقاومت می‌کنند. آن‌ها معتقدند که نمی‌توان به هوش مصنوعی در بورس اعتماد کرد و همان شیوه سنتی را باید ادامه داد. اما برنده چنین مجادلاتی چه کسانی خواهند بود؟‌ آن‌ها که طرفدار پیشرفت و تکنولوژی هستند؟‌ یا افرادی که هم‌چنان به شیوه‌های سنتی متوسل می‌شوند؟ پاسخ این سوال را به خودتان واگذار می‌کنیم

مطلب مرتبط:

تاثیر هوش مصنوعی بر احساسات معامله گران

یکی از کاربرد های هوش مصنوعی در بورس کنترل احساسات معامله گران است. بازار بورس ناشی از رفتار های معامله گران می باشد. در زمان انتشار اخبار افراد و شرکت ها تاثیر متفاوتی از آن می گیرند که به روانشناختی بازار معروف است. ربات معاملاتی با جمع آوری داده ها و اطلاعاتی در مورد خرید یا فروش معامله گران احساسات آنها را در مورد سهام مختلف پیشبینی می کند.

کاربرد دیگر هوش مصنوعی نظارت سهام و استخراج کردن الگو های چارتی است. در غیر این صورت باید افراد با مشاهده سهم ها الگو های معاملاتی را شناسایی کنند. هوش مصنوعی این کار را در زمان کم انجام می دهد بنابراین فرصت های زیادی برای ترید کردن خواهیم داشت

سوالات متداول برای استفاده از هوش مصنوعی در بورس

آیا هرکسی می‌تواند از هوش مصنوعی در بورس استفاده کند؟

پاسخ این سوال هم بله است و هم خیر! بله از آن جهت که هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و خیر از آن رو که تمام این مسئله به شما بستگی دارد. اگر دانش کامپیوتری ندارید و یا اطلاعات چندانی در زمینه هوش مصنوعی در دست ندارید، با آموزش‌های لازم می‌توانید مهارت موردنیاز را کسب کنید و به این ترتیب امور خود را از طریق به کارگیری هوش مصنوعی در بورس پیش ببرید. هرچند خواه‌ناخواه تا چند وقت دیگر تمام معامله‌گران باید به این ابزارهای پیشرفته متوسل شوند تا از سایرین عقب نمانند.

آیا با استفاده از هوش مصنوعی در بورس دیگر نیازمند بررسی بازار نیستیم؟

چنین تصوری از پایه و اساس اشتباه است. متاسفانه این باور غلط در میان برخی از مردم رواج یافته است که با استفاده از هوش مصنوعی در بورس دیگر نیازی نیست مدام بازار را رصد کنیم. این حرف زمانی می‌تواند درست باشد که هوش مصنوعی به نقطه‌ای برسد که با هوش انسانی هیچ تفاوتی نداشته باشد. درست است که پیشرفت‌هایی در این خصوص صورت گرفته است اما هوش مصنوعی هم‌چنان تحت سلطه هوش انسانی و از آن پایین‌تر است. هنوز هم در بیشتر موارد، این هوش انسانی است که فراتر از هوش مصنوعی عمل می‌کند.

آیا می‌توان به هوش مصنوعی در بورس اعتماد کرد؟

از آن‌جا که هوش مصنوعی زیرمجموعه و ساخته هوش انسانی است می‌تواند در زمینه‌های بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم استفاده از معاملات الگوریتمی یکی از مصادیق استفاده از هوش مصنوعی در بازار بورس است. اگر الگوریتم به درستی نوشته شده باشد، قطعا می‌توان به میزان زیادی به آن اعتماد کرد و سودهای فراوانی را به این شیوه کسب کرد.

بار دیگر باید تاکید کرد که هوش مصنوعی به دلیل عدم برخورداری از احساسات تماما با منطق عمل می‌کند و همین امر خود یک نکته درخشان و مثبت به شمار می‌رود.

آیا استفاده از هوش مصنوعی در بورس منجر به جلوگیری از دستکاری و کاهش تخلفات می‌شود؟

قوه تحلیل انسان بسیار قوی است؛‌ اما به‌کارگیری هم‌زمان آن در ابعاد مختلف امری بسیار دشوار است. الگوهای معاملاتی از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند که درک تمام آن‌ها بعضا از توان انسان خارج است. در چنین شرایطی انسان دست به دامان هوش مصنوعی می‌شود. هوش مصنوعی با به‌کارگیری ابزار و شیوه‌های پیشرفته می‌تواند دستکاری‌های موجود در بازار را تشخیص دهد. این کار به کمک الگوریتم‌هایی که در تشخیص تخلف طراحی شده‌اند و مدام به‌روز می‌شوند امکان‌پذیر است.

معایب هوش مصنوعی در بورس کدام‌اند؟

هر تکنولوژی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. به این امر فکر کنید که در بحرانی مانند کرونا، انسان‌ها نیز غافل‌گیر شدند؛ پس چه توقعی می‌توان از هوش مصنوعی داشت. تفاوت هوش مصنوعی با هوش انسانی همین درک درست از شرایط و توانایی تصمیم‌گیری در شرایط ریسکی است. بازار بورس نیز بازاری سراسر ریسک و نوسان است. پس هنوز تا رسیدن به مرحله‌ای که هوش مصنوعی بتواند بازارهای مالی را فتح کند فاصله داریم.

مطالب مرتبط

بالاترین سطح آموزش الگوتریدینگ در بازارهای مالی را در دوره کوچینگ مهد سرمایه خواهید یافت. برای اطلاعات بیشتر به صفحه کوچینگ مراجعه نمایید.


اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *