فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

فهرست مطالب

استفاده از ابزاری بنام فیبوناچی در بین معامله گران از محبوبیت زیادی برخوردار است. در امور مالی ، اصلاح فیبوناچی یکی از روش های تجزیه و تحلیل تکنیکال برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت بر روی نمودار بازار می باشد و به دلیل آنکه بر اساس شماره های کلیدی که توسط ریاضی دان معروف ایتالیایی ، لئوناردو فیبوناچی در قرن سیزدهم شناسایی و بنا شده اند و در محاسبات و رسم این اندیکاتور از آنها استفاده می شوند ، بنابراین آنرا الگوی فیبوناچی نامگذاری کردند.

استفاده از دنباله فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

استفاده از ابزار فیبوناچی این موضوع را بیان خواهد کرد که در این بازار بخش هایی قابل پیش بینی وجود دارد که در حرکت اصلی روند در قسمت های فیبوناچی مقداری بر میگردد و پس دوباره به حرکت اصلی خود ادامه می دهد.

همانطور که توسط Burton Malkiel ، یک اقتصاددان معروف در کتاب خود به نام A Random Walk Down Wall Street این موضوع را بیان نموده است ، که هیچ پیش بینی صد در صد ، کامل و درستی را از روش های تجزیه و تحلیل تکنیکال که به طور کلی نتایجی از آنها گرفته شده است را پیدا نکرد و آینده بازار به طور دقیق و حتمی قابل پیش بینی نمی باشد. Burton Malkiel ​​با بررسی های تصادفی روی سهام مختلف بازار به این باور رسید که قیمت سهام ها معمولاً علائمی را از خود نشان می دهند که نمی توانند به طور مداوم از متوسط ​​بازار فراتر بروند.

فرمول محاسبه دنباله فیبوناچی

تصاعد فیبوناچی در شروع کار از دو عدد صفر و یک تشکیل شده است و هر عدد در تصاعد فیبوناچی حاصل مجموع دو عدد ماقبل خود می باشد.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

 

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

نسبت های اصلی و کلیدی فیبوناچی

از تقسیم هر عدد فیبو ناچی بر روی عدد بعدی آن ، یک مقدار ثابت بدست می آید (۰/۶۱۸) که آن را به صورت درصد (۶۱/۸ %) بیان می کنند که معروف به نسبت طلایی فیبوناچی می باشد.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

نسبت طلایی الگوهای قابل پیش بینی هستند که در مورد همه ی چیز های موجود در جهان از اتم ها گرفته تا ستاره های عظیم در آسمان ، را توصیف می کند.

از تقسیم هر عدد فیبوناچی بر روی دومین عدد بعد از آن یک مقدار ثابت بدست می آید (۰/۳۸۲) که آن را به صورت درصد (۳۸/۲ %) بیان می کنند.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

از تقسیم هر عدد فیبوناچی بر روی سومین عدد بعد از آن یک مقدار ثابت بدست می آید (۰/۲۳۶) که آن را به صورت درصد (۲۳/۶ %) بیان می کنند.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

طبیعت این نسبت ها را برای حفظ تعادل خود مورد استفاده قرار می دهد ، و به نظر می رسد بازارهای مالی نیز از چنین نسبت ها ، حمایت و پشتیبانی می کند.

برای تشکیل شاخص فیبو ناچی با در نظر گرفتن دو نقطه قوی (مثلا یک قله و یک دره) در یک نمودار و تقسیم فاصله عمودی آنها با نسبت های کلیدی فیبوناچی ، شکل آن ایجاد می شود.

صفر در صد را نقطه شروع در نظر می گیرند و صد در صد را نقطه پایانی و احتمالا نتیجه ی که از آن گرفته خواهد شد معکوس شدن روند در دو نقطه صفر و صد می باشد. پس از شناخت این دو نقطه در آن دو خط افقی رسم می شود و از آن ها به عنوان خطوط احتمالی حمایت و مقاومت استفاده می شود که برای اطمینان بیشتر به آن ، باید نمودار را کمی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. در بین دو نقطه صفر و صد و بر روی اعداد کلیدی ماننده ۲۳٫۶ % و ۳۸٫۲ % و ۵۰ % و ۶۱٫۸ % همچنین نیز خطوطی به صورت افقی نیز رسم می گردد.

با استفاده از چهار تکنیک اصلی ، دنباله به صورت پیشرفته تر تعریف می گردد :

  1. نقاط تلاقی
  2. کمان ها
  3. فن ها
  4. مناطق زمانی

تلاقی با خطوط

از خطوط افقی برای نشان دادن نواحی حمایت و مقاومت استفاده می شود ۵ سطوح در بین صفر و صد محاسبه و رسم می شود. اول ۱۰۰% بالاترین سطح نمودار ، دوم با ۶۱٫۸ % ، سوم ۵۰ % ، چهارم ۳۸٫۲ % و پنجمین و پایین ترین سطح صفر می باشد. هر یک از این پنج سطح بخودی خود می توانند نقش حمایت و مقاومت را داشته باشند و قیمت میتواند در نزدیکی آن نوسان کند.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

کمان های فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

اولین اقدامی که در اینجا باید انجام داد یافتن مقدار بالا و پایین در این کمان است و سپس سه سطح بعدی رسم می شود. هریک از این سطوح کمانی می توانند نقش حمایت و مقاومت را داشته باشند.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

فن های فیبوناچی

در این قسمت ، فن ها از خطوط مورب تشکیل شده است. این خطوط می توانند نقش حمایت و مقاومت را داشته باشند.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

مناطق زمانی فیبوناچی و استفاده از آن در تحلیل تکنیکال

بر خلاف سایر روش های این دنباله ، مناطق زمانی یکسری خطوطی می باشند که به صورت عمودی ترسیم می شوند. آنها با تقسیم یک نمودار به بخشهایی با خطوط های عمودی که با سری اعداد فیبو ناچی محاسبه شده و مطابقت دارد. این خطوط می توانند بیان کننده محدوده حمایت و مقاومت باشند.

فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

بدون هیچ دلیل منطقی و قانع کننده ای ، به نظر می رسد که تکنیک فیبوناچی و نسبت های آن ، نقش درست و دقیقی در بازار سهام اجرا می کند. معامله گران که با استفاده از ابزار تکنیکی معاملات خود را انجام می دهند ، در استفاده از ابزار فیبوناچی سعی می کنند نقاط مهم را شناسایی کنند و احتمال برگشت قیمت سهام را حدث بزنند.

از تکنیک فیبوناچی برای نشانه های اصلی برای زمان ورود یا خروج از معامله در نظر گرفته نشده است. با این حال این اعداد برای نشان دادن مناطق حمایت و مقاومت بسیار کاربردی و مفید می باشند. بسیاری از معامله گران برای رسیدن به یک پیش بینی دقیق و درست تر از ترکیب تکنیک های اصلی فیبوناچی استفاده می کنند. به عنوان مثال ممکن است از ترکیب کمان ها و خطوط تلاقی به یک سری نقاط مفید دست یابند.

در اغلب موارد از تکنیک فیبوناچی همراه با سایر اشکال تجزیه و تحلیل تکنیکال باید مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال از تکنیک فیبوناچی در ترکیب با امواج الیوت می توان برای پیش بینی درست تر مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *