صف خرید و فروش سهام

صف خرید و صف فروش سهام در بورس چیست؟

فهرست مطالب

صف خرید و فروش سهام دو اصطلاح مهم در بازار بورس هستند، که لازم است سرمایه گذاران در مورد آنها اطلاعات لازم را به دست آورند. تنها در این حالت است که می توانند به درستی شرایط را سنجیده، و اقدام به انجام معامله نمایند. اما نباید صف های خرید و فروش را مبنای کلی انجام معامله در نظر گرفت.

بیشتر افراد تازه واردی که وارد بازار بورس می شوند، در مورد اصطلاحات بورسی اطلاعات مناسبی ندارند. همین مسئله منجر می شود تا در این بازار با مشکلات زیادی مواجه شوند. صف خرید و فروش سهام در این بازار، یکی از اصطلاحات خاصی است که نیاز به بررسی دارد.

افرادی که در این مورد اطلاعات مناسب دارند، می توانند از موقعیت های بازار بورس به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. صف خرید و فروش سهام در اصل دو مفهوم مهمی هستند که لازم است هر سرمایه گذاری پیش از ورود به این بازار در خصوص آنها اطلاعات بدست آورد.

در صورتی که دوره های آموزش بورس را سپری کرده باشید، می توانید تصمیم درست را در زمان مناسب بگیرید. این که اگر سهام شرکت هایی در صف خرید قرار گیرند، یا وارد صف فروش شوند، چه واکنشی انجام دهیم تا از این موقعیت سود مناسب را به دست آوریم.

از سوی دیگر برای این که بدانیم صف خرید و فروش چگونه و در چه زمان هایی تشکیل می شود، لازم است در این خصوص اطلاعات مناسبی را به دست آوریم.

صف خرید و فروش سهام

صف خرید سهام در بورس چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که سرمایه گذاران بازار بورس و فرابورس ممکن است زیاد با ان مواجه باشند، تشکیل صف خرید سهام است. صف خرید و فروش سهام دو مورد از اصطلاحات مهم بورس هستند. صف خرید معمولا زمانی تشکیل می شود که قیمت آخرین معامله سهام شرکتی، به سقف مجاز برسد. به گونه ای که نتوان قیمت بالاتری برای این سفارش ثبت کرد.

یعنی قیمت سهم موفق شده باشد ۵ درصد رشد را تجربه کرده باشد. از طرف دیگر در سقف مجاز روزانه، فروشنده ای برای فروش سهام وجود نداشته باشد. در این حالت بسیاری از خریداران برای خرید سهام با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. متقاضیان و خریداران سهام به شکل صعودی افزایش می یابند، و همین مسئله ایجاد صف خرید سهام می نماید. صف خرید و فروش سهام هر دو در واقع یک مفهوم کلی هستند، که معانی متفاوتی دارند.

 صف فروش سهام در بورس چیست؟

صف فروش یکی دیگر از اصطلاحاتی است که سرمایه گذاران در بازار بورس با ان مواجه می شوند. بسیاری از سهامداران تصور می کنند که صف خرید و فروش سهام هر دو به یک معنا هستند، اما باید بگوییم این دو صف هر دو معنی متفاوتی باهم دارند.

در صف فروش سهام، تصور کنید سهامداران پس از خرید سهام، خبر منفی از آن شرکت دریافت کنند. به گونه ای که سهام خریداری شده آنها، در خطر افتد. در چنین حالتی متقاضیان فروش سهام افزایش می یابد. سهامداران برای این که از ضرر بیشتر سهام خود جلوگیری کنند، ترجیح می دهند سهام های خود را در زمان کوتاهی به فروش برسانند.

وقتی عرضه بیشتر از تقاضا شد، سهامداران فروش سهام خودشان را در اولویت قرار می دهند. که در این حالت صف فروش سهام شکل می گیرد. به طور کلی باید بگوییم صف خرید و فروش سهام به میزان تقاضا و عرضه سهام وابسته است.

صف خرید و فروش سهام

چگونه میتوان صف خرید و فروش سهام در بورس را تشخیص داد؟

برای ان که بدانیم چه زمان بورس درگیر تشکیل صف خرید و فروش سهام می شود، بهتر است به وب سایت tsetmc.com مراجعه نماییم. هر شرکتی در این وب سایت صفحه مشخص خود را دارد. که در آن اطلاعات مورد نیاز را برای سرمایه گذاران ارائه می کند.

در قسمت میانی این صفحه دو کادر وجود دارد که در ان میزان خرید و فروش سهام درج شده است. این اطلاعات ارائه شده، در اصل همان سفارشاتی هستند که معامله گران و کارگزاران در سیستم های معاملاتی، به صورت آنلاین به ثبت میرسانند.

صف خرید و فروش سهام در صورتی ایجاد می شود که تقاضای خرید و فروش سهام یک شرکت، بیش از حد معمول افزایش یابد. در زمانی که شرکت درگیر شرایط منفی میشود، سهامداران متقاضی فروش می شوند. از سوی دیگر وقتی شرایط شرکت متناسب می شود، متقاضیانی اقدام به خرید سهام می کنند.

میزان تقاضای زیاد در هر دو حالت، باعث ایجاد صف خرید و فروش سهام شرکت ها در بازار بورس می شود.

آیا خرید یا فروش سهام در صف های خرید و فروش مقدور است؟

در زمان مواجه با صف خرید و فروش سهام، اگر بخواهید نسبت به دیگران با سرعت بیشتری اقدام به فروش یا خرید سهام خود نمایید، لازم است زمان مناسب را تشخیص دهید. مسلما در زمان خرید سهام، در صورتی که سرمایه گذاران زودتر سفارش خود را در سیستم ثبت کرده باشند، شانس بیشتری دارند تا سهام خریداری کنند.

در چنین حالتی، به محض اینکه شخصی اقدام به عرضه سهام خود برای فروش می نماید، به صورت خودکار سیستم سهام ایشان را برای متقاضی اولیه خرید سهام در نظر میگیرد. از این رو متقاضی خرید، مالک سهامی خواهد شد که برای فروش عرضه شده است.

این مسئله در هر دو صف خرید و فروش سهام یکسان است. به این صورت که اگر در صف فروش سهام نیز قرار گیرید، ابتدا سهام فرد متقاضی به فروش می رسد، که زودتر اقدام به ثبت سفارش برای فروش سهام خود نموده است. ایشان در اول صف فروش سهام قرار دارد، و به مراتب در زمان بهتری قادر خواهد بود سهام خود را به فروش برساند.

صف خرید و فروش سهام

مهمترین نکات در زمان ایجاد صف خرید و فروش سهام چه چیزهایی هستند؟

مهمترین نکاتی که باید در خصوص این دو صف در نظر داشته باشید، این است که به هیچ عنوان نباید بر حسب صف خرید و صف فروش سهام اقدام به انجام معامله در بازار بورس نمایید. این که سهامی درگیر صف فروش می شود، حتما به این معنا نخواهد بود که ارزشی نداشته و در اینده نیز ممکن است با ضرر روبه رو شود.

از سوی دیگر نیز ایجاد صف خرید نیز مسلما نمی تواند دلیل برای آن باشد که سهام این شرکت در اینده به رشد بالایی دست خواهد یافت. با این تفاسیر به هیچ عنوان نباید صف خرید و فروش سهام را به عنوان یک اصل برای انجام معامله در بازار بورس در نظر بگیرید.

بسیاری از خریداران و فروشندگانی که با تکیه بر صف خرید و فروش سهام، در بازار بورس معامله انجام می دهند، افراد تازه وارد به این بازار هستند، که احساسی تصمیم می گیرند. همین مسئله نیز منجر می شود تا در بیشتر مواقع با شکست مواجه شوند.

علت بوجود آمدن صف های خرید و فروش چیست؟(محدودیت دامنه نوسان)

دلیل بوجود آمدن صف های خرید و فروش در اصل وجود محدودیت دامنه نوسان است که در بازه های زمانی دستخوش تغییرات هم بوده است، در حال حاضر دامنه نوسان مثبت و منفی 5 میباشد اما برای بازه های مثبت و منفی 4 ، 10 و… هم در شرایط خاص پیشتر اعمال شده بوده است. علت اصلی وجود دامنه نوسان در سهام بورس ایران جلوگیری از سفته بازی ها و سایر مخاطرات مالی برای سرمایه گذاران خرد میباشد زیرا توانایی انجام نوسانات زیاد در این بازار با مبالغ کم هم مقدور میباشد و به همین جهت ناظران و سیاست گذاران بورس برای هر سهم محدودیت دامنه نوسان  را در نظر گرفتند.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *