تفاوت اصلی بورس و فرابورس و بازار پایه چیست؟

فهرست مطالب

بازار بورس و فرابورس به عنوان دو بازار اصلی در کشور، دارای تفاوت هایی هستند. از مهمترین تفاوت بورس و فرابورس باید به شرایط عضویت شرکت ها در این دو بازار اشاره کنیم. شرکت هایی که شرایط عضویت در بازار بورس را ندارند، معمولا در بازار فرابورس فعالیت خود را آغاز می کنند.

اگر حتی به میزان محدودی با بازار بورس آشنا باشید، بسیار نام بازار پایه و فرابورس به گوشتان خورده است. بازارهایی که می توانیم مکمل بازار بورس بدانیم، اما با تفاوت عملکرد خاص. پیش از آنکه تفاوت بورس و فرابورس را مورد بررسی قرار دهیم، اجازه دهید ابتدا با این بازارها به صورت مجزا آشنا شویم. بازارهایی که از جمله بهترین بازارهای سرمایه گذاری و کسب درآمد در دنیا به شمار می روند.

در سالهای اخیر شاهد این مسئله بوده ایم که سرمایه گذاری در بازار بورس، فرابورس و بازارهای مالی دیگر، بهترین شرایط را برای رونق بخشیدن به اقتصاد مهیا کرده است. البته سرمایه گذاری در هر یک از این بازارها، شرایط خاصی دارد که شاید بیشتر سرمایه گذارانی که وارد بازارهای مالی می شوند، در مورد آنها اطلاعاتی نداشته باشند.

اگر ابتدای راه هستید پیشنهاد میشود مقاله آموزش بورس از مقدماتی تا فوق حرفه ای را مطالعه بفرمایید.

تفاوت بورس و فرابورس از ابعاد مختلفی قابل مشاهده است که از جمله مهمترین این تفاوت ها، باید به این نکته اشاره کنیم، که شرکت هایی که شرایط پذیرش در بازار بورس را ندارند، در بازار فرابورس معاملات خود را انجام می دهند. البته نحوه معامله در این دو بازار چندان تفاوتی ندارد، تنها مسئله ای که منجر به بروز تفاوت بین بازارهای بورس و فرابورس شده است، حضور شرکت ها با شرایط خاص است.

تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه چیست؟

تفاوت بازار بورس و فرابورس در چیست؟

بازار بورس را در دنیا می توانیم بازاری به شمار آوریم، که در آنجا اقدام به قیمت گذاری سهام، خرید و فروش کالا و اوراق بهادار می کنند. به طور کلی باید بورس را بازار معامله کالا و اوراق بهادار به شمار آوریم. تمام افرادی که توانایی و علاقه سرمایه گذاری در این بازار را دارند، می توانند به راحتی یا با روش مستقیم و یا با روش غیر مستقیم وارد بازار بورس شوند.

در روش غیر مستقیم معمولا سرمایه گذارانی که اطلاعاتی در مورد بازارهای مالی و تفاوت بورس و فرابورس ندارند، سرمایه خود را به صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردانی می سپارند، تا سبدگردان ها با دانش و تجربه معامله بالایی که در بازارهای بورس و فرابورس دارند، برای اصل سرمایه این افراد سودآوری کنند.

با استفاده از این دو روش سرمایه گذاری در بورس می توان سود خوبی به دست آورده و سرمایه گذاری موفقی داشت. البته افرادی که اطلاعات بالایی در مورد بازار بورس دارند، معمولا روش مستقیم را برای سرمایه گذاری در این بازار انتخاب می کنند. اما این دسته از افراد نیز ممکن است درگیر ریسک زیادی در بازار شده و اصل سرمایه خود را به طور کامل از دست دهند. با این وجود بسته به میزان مهارت و اطلاعاتی که از بازار بورس دارند، فعالیت خود را در این بازار آغاز می کنند.

تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه چیست؟

بازار فرابورس چه بازاری است؟

همانطور که اشاره کردیم تفاوت بورس و فرابورس را میتوان در برخی موارد مهم خلاصه کرد.افراد زیادی هستند که ممکن است بازار بورس و فرابورس را با یک عملکرد بشناسند. اما باید بگوییم شرکت هایی که در فرابورس فعالیت می کنند و سهام خود را عرضه می نمایند، معمولا شرکت هایی هستند که شرایط لازم را برای ورود به بازار بورس ندارند.

از این رو در فرابورس معامله انجام داده و در این بازار به فعالیت می پردازند. داد و ستد در بازار فرابورس به روش مستقیم انجام می شود، بدون آنکه سازمان خاصی بر روی این معاملات نظارت داشته باشد. در حالتی که تمام معاملات در بازار بورس زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و نظارت می شود.

شرکت هایی که در بازار فرابورس فعالیت دارند از جمله شرکت هایی به شمار می روند که در دو زمینه بورس کالا و بورس اوراق فعالیت دارند. این شرکت ها دارای مجوز شورای عالی بورس بوده و تنها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای انجام معامله حمایت می شوند. تفاوت بورس و فرابورس در شرایط و الزامات ورود به این بازار منجر شده است تا سرمایه گذاران بسیاری تمایل داشته باشند در فرابورس به فعالیت بپردازند.

اما باید بگوییم همین تفاوت منجر شده است تا خطر سرمایه گذاری در این بازار نسبت به بازار بورس بیشتر باشد. البته باید به بازارهای متنوعی که در فرابورس وجود دارند نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل محبوبیت سرمایه گذاری در این بازار اشاره کنیم.

تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه چیست؟

بازار پایه چه بازاری است؟

آنگونه که بیان نمودیم، هر شرکتی بسته به شرایطی که دارد یا می تواند در بازار بورس فعالیت داشته باشد یا در فرابورس. در صورتی که شرکتی شرایط لازم برای عضویت در بازار بورس و فرابورس اولیو دوم را نداشته باشد، در این صورت می تواند به عضویت بازار پایه درآید. این بازار را می توانیم پایین ترین سطح در بازار فرابورس به شمار آوریم، که عضویت شرکت ها در آن بسیار ساده است.

مهمترین تفاوت بورس و فرابورس و بازار پایه

به طور کلی می توانیم ۸ تفاوت مهم برای بازار بورس و فرابورس بیان کنیم. این تفاوت ها عبارتند از:

  1. بازار فرابورس از مکان فیزیکی خاصی برخوردار نیست، در حالی که سرمایه گذاران در بازار بورس قدرت مانور بیشتری دارند.
  2. حد نوسان روزانه بازار فرابورس از بازار بورس یک درصد بیشتر است. یعنی شرکت های بازار بورس دارای حد نوسان روزانه مجاز ۴ درصد هستند، در حالی که شرکت های فرابورسی دارای نوسان روزانه مجاز ۵ درصد هستند.
  3. دیگر تفاوت بورس و فرابورس انعطاف پذیر بودن قوانین وضع شده در فرابورس نسبت به بازار بورس است. زیرا قوانین در این بازار معمولا بین طرفین توافق می شود. در حالی که بازار بورس از استاندارد و قوانین خاصی برخوردار است.
  4. نمونه ای دیگر از تفاوت بورس و فرابورس ساعت کار این دو بازار است. زیرا ساعت کار فرابورس نسبت به بازار بورس از انعطاف بیشتری برخوردار است. معمولا در فرابورس ۲۴ ساعت زمان برای انجام معامله وجود دارد، در حالی که در بازار بورس این ساعت کمتر است.
  5. در بازار فرابورس بسته به شرایط معامله، شفافیت قیمت و ریسک کمتری نسبت به بازار بورس وجود دارد.
  6. از مهمترین موارد تفاوت بورس و فرابورس باید به تعداد بازارهای بورس و فرابورس اشاره کنیم. بازار بورس از دو بازار اول و دوم تشکیل می شود، در حالی که بازار فرابورس از پنج بازار اول، دوم، سوم، ابزارهای نوین مالی و بازار پایه تشکیل می شود.
  7. فرایند پذیرش شرکت ها برای معامله در بازارهای بورس و فرابورس متفاوت است.
  8. در نهایت نیز باید به این تفاوت بورس و فرابورس اشاره کنیم، که بازار فرابورس نسبت به بورس از شرایط معامله خاص تری برخوردار بوده و از آنجایی که بین طرفین معامله انجام می شود، ریسک بالاتری در بر دارد.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *