توقف نماد در بورس

علت توقف نماد در بورس (بسته شدن نماد) چیست؟

فهرست مطالب

توقف نماد در بورس بسته به شرایط و دلایل خاصی رخ می دهد. بسیاری از سهامدارانی که وارد بازار بورس می شوند، در خصوص علت توقف و بازگشایی نماد های بورسی اطلاعاتی ندارند. اما بهتر است پیش از آغاز سرمایه گذاری در این بازار، اطلاعات مناسب در مورد آن به دست آورید.

هر شرکتی که در بازار بورس فعالیت می کند، دارای نماد مشخصی است. اما برخی از شرایط بازار منجر می شود تا شرکت ها با اتفاق توقف نماد در بورس مواجه شوند. بیشتر افرادی که در بازار بورس فعالیت می کنند، با این مسئله برخورد داشته اند.

اما ممکن است افرادی که تازه وارد بورس می شود، یا آموزش بورس را سپری نکرده باشند، با توقف نماد در بورس آشنا نباشند. زمانی که نماد بورس متوقف می شود، سهامداران فرصت آن را دارند تا صورت های مالی شرکت را بررسی کنند.

پس از آن اطلاعاتی را به دست می آورند که به آنها کمک می کند، تا بتوانند تصمیم بگیرند آیا سهام خود را به فروش برسانند یا خیر. حتی در صورتی که در زمان توقف نماد در بورس شرکتی دچار تخلف شود، ناظر نماد بورسی این مسئله را بررسی نموده و در ان خصوص اعمال قانون خواهد کرد.

توقف نماد در بورس

وضعیت نماد ها در بازار بورس و فرابورس به چه صورت است؟

معمولا تمام شرکت های که در بازار بورس و فرابورس فعالیت دارند، چهار وضعیت خواهند داشت. از جمله:

  • مجاز

در این وضعیت، سهم شرکت ها به صورت عادی قابلیت خرید و فروش دارد.

  • ممنوع 

در این وضعیت هیچ شرکتی نمی تواند اقدام به خرید و یا فروش سهام خود نماید. توقف نماد در بورس منجر به بروز چنین وضعیتی می شود.

  • مجاز- محفوظ

این حالت در اصل زمانی رخ می دهد که سهم شرکت که قبلا بسته و یا متوقف شده بوده است، در حال بازگشایی باشد. در اصل پیش از آنکه نماد به شرایط قبل از بازگشایی برگردد، در این حالت قرار می گیرد.

  • ممنوع- متوقف

حالت ممنوع- متوقف وقتی اعمال می شود، که سهم بسته باشد. که اصولا سهامداران باید به مدت یک روز کاری منتظر بمانند تا نماد مجددا بازگشایی شود.

مهمترین دلایل توقف نماد در بورس چیست؟

بسته شدن نمادهای بورسی بسته به شرایط و دلایل خاص رخ می دهند. هر یک از این شرایط زمان تقریبی خود را دارد و برای بازگشایی نماد بورس لازم است این مدت زمان را منتظر ماند. از جمله:

  • تغییر طبقه بندی اوراق بهادار به صورت نزولی یا صعودی. توقف نماد در بورس به مدت ۴۸ ساعت
  • برگزاری مجمع عمومی صاحبان شرکت، توقف به مدت ۲۴ ساعت
  • گمانه زنی در مورد دستکاری قیمت و یا تخلف در معاملات نماد بورسی، توقف حداقل ۲۴ ساعت
  • سررسید پرداخت سود علی الحساب اوراق بهادار، توقف به مدت حداکثر ۴۸ ساعت
  • عدم رعایت ضوابط اطلاع رسانی، توقف نماد در بورس حداکثر ۷۲ ساعت
  • برگزاری جلسه هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه، به مدت ۲۴ ساعت
  • عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس نسبت به صورت های مالی، توقف نماد در بورس تا رفع ابهام

هر یک از این موارد دلایل خاصی هستند که می توانند نماد بورس را متوقف نمایند.

توقف نماد در بورس

1- توقف نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت؛

در صورتی که اطلاعات مهم و با اهمیت شرکت افشا شود، نماد معاملاتی آن در بازار بورس متوقف می گردد. اطلاعات با اهمیت خود به دو گروه اطلاعات گروه «الف» و «ب» دسته بندی می شوند. میزان اهمیت اطلاعات منتشر شده، در مدت زمان توقف نماد تاثیر گذار است. پس از آن که اطلاعات افشا شدند، زمان بازگشایی توقف نماد در بورس، تعیین خواهد شد. در صورتی که اطلاعات در درجه اهمیت الف باشند، نماد سهام به مدت یک روز کاری، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت، در روز بعد بازگشایی خواهد شد. اما در صورتی که اطلاعات افشا شده در گروه ب قرار داشته باشند، بسته به زمان انتشار اطلاعات و زمان باقی مانده معاملات، در همان روز کاری نماد سهام بازگشایی خواهد شد. اما در صورتی که در آن روز زمان مناسب برای بازگشایی توقف نماد در بورس نباشد، نماد در روز کاری بعد بازگشایی خواهد گردید.

 

تعدادی از اطلاعات با اهمیت گروه (الف) بشرح زیر میباشد:

  • شروع مجدد فعالیت متوقف یا تعلیق شده
  • نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده
  • تحصیل یا واگذاری سهام شرکت دیگر
  • تغییر در ترکیب سهامداران عمده
  • تعدیلات سنواتی
  • تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت
  • اعلام ورشکستگی شرکت
  • بهره برداری از طرح‌ها و پروژه های جدید

تعدادی از اطلاعات با اهمیت گروه (ب) بشرح زیر میباشد:

  • تغییر حسابرس
  • وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت
  • پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود
  • تغییرات در ترکیب تولید یا فروش محصولات
  • تصمیم هیئت مدیره برای بازخرید سهم یا فروش سهام خزانه
  • برگزاری مناقصه یا مزایده
  • شرکت در مناقصه یا مزایده
  • پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی

 

2-توقف نماد به دلیل برگزاری مجمع شرکت بورسی؛

تمام شرکت ها، چه شرکت های بورسی و چه شرکت های غیر بورسی، برای تصمیم گیری در مورد امور اساسی شرکت، جلساتی را با حضور سهامداران برگزار می کنند. تا سهامداران نظرات خود را اعلام نموده و برای صادر کردن رای خود حضور داشته باشند.

شرکت ها ملزم هستند حداکثر ۴ ماه پس از اتمام سال مالی، مجمع عمومی خود را برگزار نمایند. در زمان برگزاری مجمع، لازم است شرکت، توقف نماد در بورس خود را اعلام نماید. برای بازگشایی مجدد نماد در بورس نیز، بسته به نتیجه مجمع تعیین می شود.

اما اصولا سهم شرکت ها باید حداکثر ۵ روز کاری پس از اتمام مجمع عمومی بازگشایی شوند. این بازگشایی نیز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت خواهد بود. در این مجمع اصولا به بررسی مواد خاصی پرداخته می شود. از جمله ایجاد سهام ممتاز، انحلال شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه شرکت، انتشار اوراق قرضه و …

توقف نماد در بورس

3- توقف نماد در بورس به دلیل عدم رعایت الزام های قانون از سوی ناشران اطلاعات؛

تمامی شرکت هایی که در بازار بورس فعالیت می کنند، ملزم هستند که صورت های مالی و اطلاعات خود را به صورت مرتب در سامانه کدال منتشر نمایند. در صورتی که یکی از مدیران نماد در بورس از انجام این وظیفه خود تخلف نماید، توقف نماد در بورس صورت خواهد گرفت.

برای رفع این توقف و بازگشایی مجدد سهام نیز لازم است ابهام رفع شود. در صورتی که حسابداران و بازرسان قانون نماد های بورسی، صورت های مالی شرکت را مردود العام کنند نیز، نماد بورسی به حالت تعلیق و توقف دچار خواهد شد.

با این تفاسیر متوجه شدیم که نماد شرکت های بورسی به صورت معمول دچار توقف نمی شود. برای این که بتوان توقف نماد در بورس را برطرف نمود نیز، لازم است حتما به برطرف کردن تمامی این ابهامات اقدام شود. اگر مدیران شرکت ها موفق به برطرف کردن این ابهامات نشوند، طبق قانون سازمان بورس و اوراق بهادار مجازات خواهند شد.

بسیاری از سرمایه گذارانی که وارد بازار بورس می شوند، در خصوص نماد های بورسی و علت توقف نماد در بورس یا زمان بازگشایی آنها اطلاعاتی ندارند. از این رو این مسئله آنها را درگیر مشکلات بسیاری می نماید. پس بهتر است پیش از ورود به بازار بورس، در خصوص این بازار و اصطلاحات آن اطلاعات لازم را به دست آورید.

شیوه انتشار اخبار مرتبط با توقف نمادها چگونه است؟

در مواقعی که نماد با اطلاع رسانی قبلی میخواهد متوقف شود، در سایت  “http://tsetmc.ir/Loader.aspx?ParTree=15 ” در صفحه هر نماد سمت چپ پایین صفحه  پیامی از سمت ناظر بازار در انتهای روز معاملاتی اعلام میشود که علت و کم و کیف توقف به طور کامل شرح داده میشود؛ بطور مثال به نمونه پیام ناظر بازار برای مجمع عادی سالیه سه شرکت زیر توجه کنید:

به اطلاع مي رساند، در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت توسعه معدني و صنعتي صبا نور (كنور) جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه بمنظور تصويب صورت هاي مالي، شرکت هاي توسعه و عمران اميد (ثاميد)، بهساز كاشانه تهران (ثبهساز) جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده، متوقف خواهند شد. مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *