digital wallet

کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدامند؟

فهرست مطالب

دنیای مالی به سرعت در حالت تغییر است و دیجیتالی شدن آن به همراه ظهور ارزهای دیجیتال بر سرعت آن افزوده است. با پیدایش چنین فناوری اهمیت نگهداری و امنیت دارایی های دیجیتال نیز دوچندان شده است. کیف پول های دیجیتال یکی از پرکاربردترین ابزارهایی هستند که در نگهداری ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که کیف پول دیجیتال چیست؟ این کیف پول ها چه اهدافی را دنبال می کنند؟ و یا این که روش کار کیف پول های دیجیتال چگونه است؟ و بهترین نوع کیف پول های ارز دیجیتال کدامند؟ ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات جامعی درباره کیف پول های ارز دیجیتال در اختیار شما قرار دهیم.

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال در واقع نرم افزاری کد نویسی شده است که امکان اتصال به انواع شبکه های بلا کچین را دارد و این امر با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی محقق می‌شود.

این کلیدها در هر تراکنشی اعم از ارسال و دریافت داده های رمزنگاری شده مرتبط با بلاک چین مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین امکان ردیابی مانده حساب ارزهای دیجیتال در آنها قابل دسترسی است.

از این رو اگر شما هم جز استفاده کنندگان از ارزهای دیجیتال هستید به کیف پول دیجیتال نیاز دارید.

کیف پول های دیجیتال چگونه کار می کند؟

کیف پول های دیجیتال همانطور که از نامشان پیداست مجازی هستند. بنابراین امکان نگهداری دارایی فیزیکی در آنها وجود ندارد. از این رو اطلاعات مربوط به دارایی دیجیتال آنها به صورت رمزنگاری شده بر روی شبکه بلاک چین ذخیره می شود.

کیف پول های دیجیتال چگونه کار می کند؟

این کیف پول ها که به صورت نرم افزاری هستند کلیدهای خصوصی و عمومی شما را نگهداری می کنند. این کلید ها در واقع واسطه ای بین شما و شبکه بلاک چین هستند و تنها با استفاده از آنها می توانید ارز خود را ارسال، دریافت و یا هر نوع عملیات دیگری که مد نظر دارید را انجام دهید.

به عنوان مثال اگر شما بیت کوین و یا هر رمز ارز دیگری ارسال می کنید در واقع مالکیت آن مقدار رمز ارز را به دیگری میسپارید و مالیکت آن از شما سلب می شود. در این بین برای اطمینان از تراکنش صورت گرفته، باید کلیدهای خصوصی با آدرس های عمومی گیرنده همخوانی داشته باشد در غیر این صورت هیچ نوع ارزی منتقل نخواهد شد.

اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال

بسیاری از کیف پول های ارز دیجیتال از فناوری کدنویسی بسیار پیشرفته ای بهره می برند تا امکان سرویس دهی امن و سریعی را برای کاربران خود فراهم سازند. این فناوری در برگیرنده اطلاعاتی در مورد کلیدهای عمومی، خصوصی و همچنین عبارت بازیابی  Seed Phrase  است تا تمامی تراکنش رمز ارزها در مطلوب ترین شرایط ممکن صورت گیرد.

کلیدهای خصوصی و عمومی (Private and Public Keys)

یکی از مهم ترین اجزای اصلی هر کیف پول دیجیتالی کلیدهای خصوصی و عمومی آن است. کلید خصوصی در واقع یک رشته متنی محرمانه است که از ترکیب اعداد و حروف تشکیل شده است. با استفاده از این کلید، امکان ارسال و دریافت ارز دیجیتال و یا به طور کلی امکان دسترسی به دارایی های دیجیتال در کیف پول فراهم می شود.

کلیدهای خصوصی و عمومی (Private and Public Keys)

با توجه به این که در شبکه بلاک چین اطلاعات هویتی هیچ کاربری ثبت نمی شود، تنها با استفاده از کلیدهای خصوصی امکان تشخیص صاحب دارایی وجود دارد.

بسیاری از کلیدهای خصوصی از یک عدد 256 بیتی تشکیل شده اند که در هنگام ایجاد کیف پول به صورت رندوم ساخته می شوند.

به عبارت ساده تر کلیدهای خصوصی  براساس الگوریتم رمز نگاری شده، از روی پسوردی که ما بر روی کیف پول انتخاب می کنیم ساخته می شوند.

برای اشتراک گذاری ارز دیجیتال موجود در کیف پول از کلیدهای عمومی استفاده می شود. این کلیدها با کلیدهای خصوصی جفت شده و امکان ارسال و دریافت ارز دیجیتال را فراهم می کنند. علیرغم اینکه امکان تراکنش با کلیدهای عمومی وجود دارد؛ اما شما برای دسترسی و اثبات مالکیت رمز ارز موجود در کیف پول به کلیدهای خصوصی نیاز دارید.

بازیابی کیف پول ارز دیجیتال (Seed Phrase)

در اغلب موارد بعد از ایجاد حساب در کیف پول ارز دیجیتال، عبارت بازیابی به صورت خودکار ایجاد می شود. این عبارت به صورت فهرستی از کلمات است که تمامی اطلاعات ضروری ذخیره شده در حساب کیف پول را بازیابی می کند.

بازیابی کیف پول ارز دیجیتال (Seed Phrase)

باید توجه داشته باشید که عبارت بازیابی را بر روی کاغذ و براساس ترتیب نوشته، و آن را در جای امن نگهداری کنید تا مواقعی که مشکل سخت افزاری برای کامپیوتر و یا دستگاه مورد استفاده شما روی داد، امکان بازیابی آن در دستگاه دیگری وجود داشته باشد.

انواع کیف پول های دیجیتال

با توجه به گستردگی کیف پول های ارز دیجیتال، نحوه ذخیره و دسترسی به دارایی های دیجیتال نیز متنوع است. اما در حالت کلی کیف پول های ارز دیجیتال شامل موارد زیر هستند:

  • نرم افزاری

در نوع نرم افزاری شما با دانلود نرم افزار بر روی دسکتاپ و یا موبایل می توانید از آن استفاده کنید یا آن در بستر آنلاین اجرا کنید.

  • دسکتاپی

در نوع دسکتاپی پس از دانلود می توانید نرم افزار را به اجرا دربیاورید. این نوع از کیف پول ها دارای امنیت بسیار بالایی هستند. اما اگر سیستم مورد استفاده به هر دلیلی به ویروس و یا هر بدافزار مخرب دیگری آلوده شود احتمال هک و یا از دست رفتن دارایی تان وجود خواهد داشت.

  • موبایل

کیف پول های موبایلی یکی از پر کاربردترین کیف پول های حال حاضر هستند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. این نوع کیف پول ها به صورت نرم افزاری با حجم بسیار کم ارائه شده اند و کاربرد آنها بسیار آسان است. کیف پول های موبایلی به لحاظ ساختار امنیتی به رتبه قابل قبولی دست یافته اند.

موبایل

  • آنلاین

هر جایی که اینترنت وجود دارد می توانید به صورت آنلاین به این نوع کیف پول ها متصل شوید. با وجود راحتی در استفاده از کیف پول های آنلاین، کلیدهای خصوصی شما در این نوع از کیف پولها به وسیله نرم افزارهای ثالث و یا به صورت آنلاین ذخیره می شوند، از این رو در برخی مواقع امنیت آنها زیر سوال می رود.

  • سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری و یا به عبارت دیگر کیف پول های آفلاین، در حال حاضر جز ایمن ترین کیف پول های ارزهای دیجیتال هستند. زیرا این نوع کیف پول ها به غیر از زمان تراکنش در حالت آفلاین قرار دارند. تمامی اطلاعات ذخیر شده در آنها نیز به صورت آفلاین است از این رو، این ویژگی باعث افزایش ضریب ایمنی در آنها شده است.

سخت افزاری

طراحی کیف پول های سخت افزاری به گونه ای است که ارتباط آن با رابط کاربری تحت وب امکان پذیر شده است. همچنین این نوع کیف پولها از ارزهای دیجیتال بسیاری پشتیبانی می کنند.

هر کاربری می تواند کیف پول سخت افزاری را به دستگاه متصل به اینترنت وصل کند و با وارد کردن کلید خصوصی به دارایی های خود دسترسی داشته و با آن ارزهای دیجیتال را انتقال داده و تاییدیه تراکنش را دریافت نماید.

  • کاغذی

کیف پول های  کاغذی کلیدهای خصوصی را بر روی کاغذ چاپ شده نگهداری می کنند. در واقع این نوع کیف پول ها نرم افزارهایی هستند که در تولید چندین کلید امن و چاپ آن بر روی کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند.

 

استفاده از این نوع کیف پول ها بسیار آسان است و هر گونه انتقال ارزی به کیف پول های کاغذی توسط آدرس های عمومی که بر روی همین کیف پول ها مشخص شده، انجام می گیرد.

همچنین اگر قصد خرج کردن ارزی را داشته باشید کافی است آدرس را از کیف پول کاغذی به کیف پول نرم افزار انتقال دهید به این ساز و کار در اصلاح “وایپ” گفته می شود.

امنیت در کیف پول های دیجیتال

میزان امنیت در کیف پول های دیجیتال به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال میزان امنیت در سرورهای تحت وب نسبت به کیف پول های آفلاین کمتر است. به طوری که کیف پول های آنلاین به طور مرتب در معرض آسیب هکر ها و خطرات دیگر قرار دارند.

اما کیف پول های آفلاین به دلیل اینکه هیچ ارتباطی با دنیای اینترنت ندارند و دسترسی آنها به اینترنت تنها در زمان نقل و انتقال ارز است، در نتیجه کم ترین تهدید متوجه دارایی های شماست.

امنیت در کیف پول های دیجیتال

براساس تجربیاتی که در زمینه کیف پول های آنلاین بوجود آمده است و تهدیداتی که توسط هکر متوجه آنهاست بهتر است اقدامات امنیتی مناسبی در راستای حفاظت از دارایی های تان در نظر بگیرید.

در ضمن ناگقته نماند از دست دادن کلیدهای خصوصی به منزله از دست دادن تمام دارایی های دیجیتالی تان است. همچنین اگر رمز ارز خود را به اشتباه به آدرس دیگری بفرستید و یا هک شود هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد. بنابراین تا جای ممکن در نگهداری و رعایت نکات امنیتیِ کیف پول های دیجیتالی خود جوانب احتیاط را نگه دارید.

بیاد داشته باشید که از کیف پول های خود پشتیبان دریافت کرده و تنها آن مقدار ارزی که قصد استفاده از آن را دارید به صورت آنلاین نگهداری کنید و مابقی را در محیطی با امنیت بسیار بالا همانند کیف پول های سخت افزاری و یا هر روش دیگری که امنیت دارایی تان را تضمین می کند نگه داری نمایید.

قابلیت کیف پول های ارز دیجیتال

امروز اکثر کیف پول های دیجیتال علاوه بر بیت کوین از صدها ارز دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می کنند. بنابراین برای ذخیره و نگهداری بسیاری از رمز ارزها دیگر نیازی به استفاده از چندین کیف پول دیجیتال وجود ندارد. برای این کار کافی است کیفی پولی را تهیه کنید که از رمز ارزهای شما پشتیبانی کند.

 

آیا هویت کاربران در کیف پول های دیجیتال ناشناس است؟

واقعیت امر این است که جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد. تنها چیزی که برای استفاده از کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید نام کاربری شماست. بنابراین نیازی به وارد کردن اطلاعات هویتی وجود ندارد. همچنین تمام تراکنش هایی که در شبکه بلاک چین انجام می دهید به صورت عمومی و با همین نام کاربری ثبت شده در کیف پول شما نمایش داده می شوند.

بنابراین هیچ نوع اطلاعات هویتی شما را در معرض دید عموم قرار نمی گیرد. با این حال ممکن است آدرس کیف پولتان از راه های گوناگونی مورد ردیابی قرار بگیرد. از همین رو نمی توان ادعا کرد که کیف پول های ارز دیجیتال اطلاعات شما را به طور کامل محرمانه نگهداری می کنند.

 

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *