اهمیت مدلینگ دقیق در تست استراتژی معاملاتی

اهمیت مدلینگ دقیق در تست استراتژی معاملاتی

فهرست مطالب

یکی از مشکلات عمده برای معامله‌گرانی که از روش‌های معاملات خودکار استفاده می‌کنند، عدم رفتار استراتژی معاملاتی مطابق عملکرد آن در زمان بک تست استراتژی است؛ به این ترتیب که استراتژی در زمان تست سودده بوده اما در بازار واقعی، کاملا زیان‌ده می‌شود. یکی از دلایل این امر می‌تواند عدم استفاده از مدلینگ دقیق در تست استراتژی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

چه از راه خرید استراتژی از سایت‌های اینترنتی و چه از طریق برنامه‌نویسی MQL ، معامله‌گران ربات‌های معامله‌گری را برای انجام معاملات خودکار به کار می‌گیرند. این ربات‌ها که در پلتفرم متاتریدر با نام Expert Adviser یا EA شناخته می‌شوند حتما بایستی روی داده‌های گذشته بازار مورد بک‌تست قرار بگیرند.

بدیهی است که نتایج این بک تست، مهم‌ترین مبنای انتخاب و یا رد استراتژی معاملاتی توسط معامله‌گر است. اکثر افراد، با دیدن عملکرد مثبت استراتژی در گذشته، سرخوش از یافتن رمز موفقیت در بازارهای مالی، اکسپرت خود را برای انجام معاملات خودکار روی حساب واقعی قرار می‌دهند.

دوره کوچینگ مهد سرمایه - هوش مصنوعی

استراتژی‌های سودده، زیان‌ده می‌شوند !

در کمال ناباوری، بسیار پیش آمده است که یک استراتژی که در زمان بک‌تست و یا طبق نمودار سودآوری گذشته، نتایج خیلی مطلوبی داشته است، در زمان اجرا در بازار واقعی، مسیری کاملا متفاوت را طی می‌کند. وقوع چنین رویدادی را می‌توان ناشی از دو عامل دانست:

  • تست استراتژی در گذشته اشتباه بوده و اصلاً آن استراتژی از پایه سودده نبوده است.
  • استراتژی طراحی شده، کیفیت و استحکام کافی نداشته و بیش از حد بر عملکرد گذشته بازار منطبق شده بوده است.

وقوع هر یک از این دو مورد می‌تواند ناشی از کلاه‌بردار بودن طراح استراتژی باشد و یا ناشی از دانش ناقص او در طراحی استراتژی. در این مقاله، تنها به عامل نخست یعنی عدم بک‌تست صحیح استراتژی در گذشته می‌پردازیم. بگذارید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم.

تست استراتژی در گذشته بازار

بر خلاف تصور بسیاری از معامله‌گران، پلتفرم متاتریدر در زمان تست استراتژی، از قیمت‌های لحظه‌ای شبیه‌سازی شده استفاده می‌کند. همانند هر شبیه‌سازی دیگری، خصوصیات بازار بر این اساس با با عملکرد واقعی بازار تفاوت‌هایی دارد.

در حقیقت متاتریدر یک «مدل» از بازار را با تقریبی نسبتا خوب در اختیار ما قرار می‌دهد. این تفاوت بین بازار واقعی و بازار شبیه‌سازی شده را می‌توان با عددی که کیفیت مدلینگ یا Modeling Quality نامیده می‌شود بیان کرد.

کیفیت مدل سازی متاتریدر نهایتاً ۹۰٪ است. ممکن است بگویید دقت ۹۰ درصد، دقت خیلی خوبی است. اما عجله نکنید. به طور مصداقی در این مورد بحث می‌کنیم.

تست استراتژی

آنچه در تصویر بالا می‌بینید، نتایج بک تست استراتژی در متاتریدر است. همان‌طور که در خود گزارش دیده می‌شود، این تست با کیفیت مدلینگ ۹۰% انجام شده استهمانطور که می‌بینید، این استراتژی بسیار سودآور بوده و ضررهای آن بسیار مقطعی و جزئی است.

این استراتژی، یکی از ربات‌های EA است که در سال ۲۰۰۸ در بازار به معامله‌گران فروخته می‌شد. ممکن است با خود بگویید خوش به حال خریداران چنین استراتژی کم‌ریسک و پر سودی! اما نه. همه کسانی که این استراتژی راخریداری کرده بودند در انجمن سایت مربوطه حرف از زیان‌ده بودن این استراتژی می‌زدند! اما چه اتفاقی رخ داده بود؟

آیا بازار تغییر رفتار داده بود یا اینکه خطای مدلینگ متاتریدر باعث سودده تشخیص دادن یک استراتژی زیان‌ده شده بود؟

مدلینگ دقیق

تست استراتژی

آنچه در تصویر بالا می‌بینید، عملکرد همان استراتژی اما این بار با مدلینگ دقیق است. در این مدلینگ، بک‌تست بر روی نزدیک‌ترین تخمین ممکن به بازار واقعی انجام می‌شود.

همانطور که دیده می شود نتایج تست با مدلینگ دقیق با آنچه که خریداران ربات می‌گفتند کاملاً همخوانی دارد. در حقیقت، مدلینگ ۹۰٪ متاتریدر، یک استراتژی زیان‌ده را سودده نشان داده بود.

تا اینجا دیدم که کیفیت مدلینگ پایین! (۹۰ درصد یعنی پایین) می‌تواند استراتژی‌های زیان‌ده را سودده نشان دهد. اما مدلینگ ۹۰٪ روی دیگری هم دارد. چنین کیفیتی از مدلینگ می‌تواند استراتژی سودده را زیان‌ده نشان دهد! تصویر زیر را ببینید.

نموداری که در این تصویر مشاهده می‌کنید عملکرد یک استراتژی در بک‌تست با کیفیت مدلینگ دقیق(۹۹٪) است. نمودار سودآوری این استراتژی اصلا خوب به نظر نمی‌آید: ضررهای مقطعی شدید دارد و خط سودآوری آن صاف و رو به بالا نیست.

تست استراتژی

بسیار بعید است کسی با دیدن چنین عملکردی از این استراتژی، آن را برای معاملات روی حساب واقعی خود استفاده کند. حال اجازه دهید همین استراتژی را با کیفیت مدلینگ پایین یا همان ۹۰٪ متاتریدر مورد تست قرار دهیم.تصویر زیر، عملکرد همین استراتژی را در بک‌تست با کیفیت مدلینگ پایین نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، در این استراتژی روند سودآوری استراتژی به کلی تغییر کرده و بسیار به یک استراتژی معاملاتی ایده‌آل نزدیک شده است پس در نهایت این یک نتیجه غلط و نادرست است که در بالا به آن اشاره شد.

تست استراتژی

جمع بندی

در این مقاله به یکی از مشکلات معامله‌گران که همانا زیان‌ده شدن استراتژی‌های سودده است پرداختیم. دیدیم که کیفیت مدلینگ می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه بک‌تست یک استراتژی بگذارد.

دیدیم که کیفیت مدلینگ ۹۰٪ متاتریدر می‌تواند یک استراتژی زیان‌ده را سودده و در مواردی یک استراتژی سودده را زیان‌ده نشان دهد. پس قطعا موافق هستید که به هیچ عنوان نمی‌توان به نتایج بک‌ تست پیش‌فرض متاتریدر که با کیفیت مدلینک ۹۰٪ انجام می‌شود اعتماد کرد.

حتما به خاطر داشته باشید که عدم انجام بک تست صحیح، تنها یکی از دلایل زیان‌ده شدن استراتژی‌هاست و همچنین سودده بودن یک استراتژی در بک‌تست با کیفیت بالا در عین لازم بودن، کافی نیست. این موضوع هرگز تضمین‌کننده سودآور ماندن آن در آینده و در بازار واقعی نیست.

مقاله پیشنهادی : معاملات الگوریتمی

مطالب مرتبط

بالاترین سطح آموزش الگوتریدینگ در بازارهای مالی را در دوره کوچینگ مهد سرمایه خواهید یافت. برای اطلاعات بیشتر به صفحه کوچینگ مراجعه نمایید.


اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *