آموزش-پایتون

معاملات الگوریتمی با پایتون در بازارهای مالی

فهرست مطالب

پایتون چیست؟

از نظر فنی ، پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی گرا و به معنی کلمه برنامه ای برای توسعه وب و برنامه های آن می باشد. پایتون در زمینه توسعه سریع برنامه ها ، جذابیت بسیار زیادی دارد زیرا گزینه های تایپ پویا و صحافی پویا را ارائه می دهد. برنامه نویسی با پایتون به نسبت برنامه های دیگر، ساده است بنابراین یادگیری آن نیز بسیار آسان است زیرا به یک نحو منحصر به فرد نیاز به تمرکز بیشتر خود برای خوانایی بهتر برنامه خواهید داشت.

توسعه دهندگان می توانند کدهای برنامه پایتون را بسیار آسان تر از سایر زبانها بخوانند و ترجمه کنند. بنابراین برنامه پایتون به نوبه خود هزینه تعمیر، نگهداری و توسعه برنامه را برای برنامه نویسان کاهش خواهد داد زیرا به تیم های برنامه نویسی این امکان را می دهد که بدون داشتن هیچ مانع مهمی در امکان وجود یک زبان مشترک و تجربه، با یک دیگر همکاری نمایند.

چگونگی عملکرد پایتون

همانطوری که می دانید پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی می باشد و روشی است که می توان گفت تقریباً برای همه موارد تولید و ساخت برنامه قابل استفاده نیز می باشد. از همه مهمتر این که پایتون یک زبان تفسیری است، در واقع به این معنی که کد نوشته شده در زمان اجرا برنامه به یک فرمت قابل خواندن توسط کامپیوتر ترجمه نخواهد شد این در حالی است که، بیشتر زبانهای برنامه نویسی این تبدیل را قبل از اجرای برنامه انجام می دهند. از این نوع زبان به عنوان زبان اسکریپت نویسی نیز یاد می شود زیرا در ابتدا قرار بود از این زبان برای پروژه های بی اهمیت استفاده شود.

مفهوم زبان اسکریپت نویسی از بدو تولد آن تاکنون به میزان قابل توجهی تغییر کرده است، زیرا اکنون از پایتون به جای استفاده برای نوشتن برنامه های پیش پا افتاده، برای نوشتن برنامه های بزرگ و سبک تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. این اطمینان و اعتماد به برنامه پایتون با محبوبیت عمومی اینترنت حتی بیشتر نیز شده است. امروزه اکثر برنامه ها و سیستم عامل های تحت وب به پایتون متکی هستند.

 

معاملات الگوریتمی با پایتون

موارد استفاده از پایتون

از جمله موارد استفاده از پایتون می توان به موتور جستجوی گوگل ، یوتیوب و همچنین مهمتر از همه باید به این حقیقت اشاره کرد که ، سازمان بین المللی ناسا هنگامی که تجهیزات و ماشین آلات فضایی خود را برنامه ریزی می کنند از برنامه پایتون استفاده می کند. همچنین می توان از برنامه پایتون برای پردازش متن ها ، نمایش تصاویر یا اعداد ، حل معادلات علمی و همچنین صرفه جویی در داده ها نیز استفاده کرد.

به طور خلاصه باید گفت، از پایتون در پشت صحنه برای پردازش عناصر زیادی که ممکن است در دستگاه های خود نیاز داشته باشید یا به طور روزمره با آنها سروکار داشته باشد استفاده می شود یکی از این موارد را می توان همین تلفن همراهتان در نظر گرفت.

معاملات الگوریتمی با پایتون

یکی از موارد بسیار مهمی که برای استفاده امروزی از پایتون می توان بیان کرد در مورد سیستم معاملات تحت وب در بورس اوراق بهادار در تمام نقاط دنیا از جمله ایران و یا نیویورک (NYSE) اشاره کرد. شما قاعدتا می دانید که زبان برنامه نویسی که به یک سیستم بورسی کمک می کند باید بسیار دقیق و جدی باشد.

جدیدترین و تازه ترین هدفی که معامله گران بازار بورس به دنبال آن می باشند استفاده از معاملات الگوریتمی در این بازار می باشد که این موضوع با برنامه پایتون به راحتی قابل اجرا خواهد بود. حال این سوال پیش خواهد آمد که معاملات الگوریتمی چیست که معامله گران به دنبال آن هستند. بنابراین در اینجا باید توضیح مختصری از معاملات الگوریتمی نیز بدهم تا مفهوم کلی معاملات الگوتریدینگ با پایتون را به خوبی درک نمایید.

معاملات الگوریتمی با پایتون

آشنایی کلی با معاملات الگوریتمی و معاملات الگوریتمی با پایتون

آیا تا این لحظه واژه معاملات الگوریتمی به گوشتان خورده است. زمانی که معاملات بورسی راه اندازی شد، سرعت پردازش در رایانه ها به شکل امروزی که باسرعت و توانایی بالا می باشد وجود نداشت و آنچنان به بازار های مالی نفوذ نکرده بودند و این بازار ها به وجود آن نیز وابسته نبودند. بنابراین در آن زمان معاملات به صورت دستی و حضوری و بطور سنتی انجام می شد.

هر شخصی برای خرید یا فروش سهام در بازار بورس ایران باید خود را به خیابان حافظ می رساند تا اولا از روی تابلو قیمت ها به روز شده را ببیند و سپس برای خرید یا فروش سهم خود باید فرم های مربوطه را پر می کرد. اما امروزه به لطف پیشرفت در سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری و راحتی در دسترس بودن اینترنت و رایانه ، در حالی که در خانه یا محل کار خود در حال نوشیدن یک چای گرم هستید تنها با وارد شدن به سایت کارگزاری خود و با زدن یک دکمه می توانید سهام خود را خریداری یا بفروش برسانید.

اما در حال حاضر نرم افزار ها و سخت افزار های رایانه ای، کار را برای ما از این هم راحت تر کرده اند و دکمه ای را که به احتمال زیاد شخص بدون استراتژی خاصی برای خرید یا فروش سهم خود با هر حالت روحی و روانی میزند را نیز رایانه عهده دار آن است و معاملات را بدور از هیچ استرس روحی و روانی و با توجه به استراتژی معاملاتی می خرد و یا می فروشد.

حال کمی فراتر می رویم می خواهیم معاملات هوشمندانه تر انجام شود مثلا اول شرایط بازار را بسنجد و بعد میزان سرمایه را چک کند و سپس وارد معامله شود، به این گونه معاملات که هوشمندی خاصی دارند، معاملات الگوریتمی می گویند. اگر بخواهیم به زبان ساده معاملات الگوریتمی را بیان نماییم ، به هر نوع معامله هوشمندانه که به صورت خودکار توسط رایانه برنامه ریزی شود را معاملات الگوریتمی می گویند که این کار نیز با زبان پایتون قابل دسترسی خواهد بود.

پایتون محبوب ترین زبان برنامه در معاملات الگوریتمی

همان طور که متوجه شدید، در میان زبان های برنامه نویسی از جمله C ++ ، Java ، R و MATLAB که مورد استفاده برنامه نویسان قرار می گیرد، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای معاملات الگوریتمی زبان برنامه نویسی پایتون می باشد. دلیل این محبوبیت را می توان در نحوه اجرای آسان، اجتماع عظیم و پشتیبانی خوب و گستردگی آن در همه دامنه ها به ویژه در علوم داده ای دانست.

پایتون بسیار قدرتمند است اما نسبتاً کند نیز می باشد، بنابراین زبان پایتون اغلب کدهایی را که به زبان های دیگر اجرا می شود را راه اندازی می کند.

NumPy محبوب ترین کتابخانه پایتون برای انجام محاسبات عددی در آن می باشد. اگرچه NumPy برای استفاده در پایتون نوشته شده است ، اما عملکرد اصلی آن با زبان C نوشته شده است که زبان بسیار سریع تری می باشد. در هر صورت پایتون محبوب ترین زبان برنامه نویسی در محاسبات عددی و همچنین سیستم های معاملاتی از جمله بورس و معاملات الگوریتمی می باشد.

معاملات الگوریتمی با پایتون

نرم افزار پایتون و ایجاد یک سیستم خودکار معاملات الگوریتمی

امروزه با توسعه و پیشرفت های تکنولوژیک در حوزه برنامه های معاملاتی در بازارهای مالی، معاملات الگوریتمی مورد پذیرش و استقبال فراوان برای افراد فعال در بازار های بورس در سراسر جهان قرار گرفته است و در حال حاضر نیز همچنان در حال توسعه و به روز شدن می باشد. امروزه راه های گوناگونی نیز برای طراحی و تبدیل معاملات دستی به معاملات هوشمندانه الگوریتمی وجود دارد که یکی از این راه ها آشنایی با زبان های برنامه نویسی و کار با پایگاه داده می باشد که با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون می توان این موضوع را به خوبی پیاده سازی کرد.

بعد از شناخت نرم افزار پایتون در مرحله بعد شما به داده های چندین و چند ساله بورسی و اطلاعات شرکت ها برای برنامه نویسی در بانک اطلاعاتی و برای استفاده در نرم افزار پایتون نیاز خواهید داشت.

در مرحله بعدی باید روی این داده ها تحلیل درستی انجام شود یعنی با استفاده از ماشین لرنینگ در کمترین زمان ممکن که معمولا به زیر ۱ ثانیه می رسد وضعیت تمامی شرکت ها را با دقت بالا برسی نمود و در مرحله آخر برای تست برنامه نوشته شده با نرم افزار پایتون باید آن را روی گذشته بازار و بعد از آن در حال حاضر نیز تست نمایید.

در نظر داشته باشید که در صورت مثبت بودن نتیجه آن ،نباید فکر کنید که نتایج این برنامه همیشه به همین صورت، مثبت خواهد بود بلکه باید هر روز دانش برنامه نویسی خود را افزایش دهید و با جمع آوری داده های جدید همواره برنامه ی معاملاتی خود را با استفاده از برنامه پایتون تازه سازی نمایید.

طبقه‌ بندی عملکردی معاملات در معاملات الگوریتمی با پایتون (و یا هر برنامه دیگر)

چهار اصل کلی برای برنامه نویسی معاملات و معاملات الگوریتمی با پایتون و یا با هر برنامه دیگر وجود دارد و باید آن ها را در نظر گرفت که در زیر به آن اشاره شده است

  • رصد و تحلیل کل بازار با دقت بالا و در کمترین زمان ممکن : قبل از انجام معامله لازم است بازار بطور کامل بررسی گردد.
  • ثبت معاملات در بازار به صورت خودکار : بعد از رصد بازار و گرفتن سیگنال مناسب از آن، باید برنامه به صورت خودکار وارد معامله شود.
  • مدیریت کامل روی تمام معاملات و سرمایه : سیستم معاملاتی باید بتواند محاسبه درستی از دارایی های شما قبل از ورود به معامله و بعد از خروج از آن را داشته باشد.
  • مدیریت ریسک و سرمایه : سیستم معاملاتی باید خود بتواند ریسک را برای هر معامله محاسبه نماید.

معاملات الگوریتمی با پایتون

آینده بازار مالی در معاملات الگوریتمی با پایتون

آیا در آینده هیچ جایی برای انسان در بازارهای مالی با توجه به معاملات الگوریتمی با پایتون وجود خواهد داشت. در حال حاضر از نظر حجم یا همان تعداد معاملات، معاملات الگوریتمی بیش از ۸۵% از کل معاملات را در بازار سرمایه آمریکا به خود اختصاص داده است و این موضوع به این معنی می باشد که معاملات در بازار ۵۲ تریلیون دلاری توسط الگوریتم های معاملاتی که ممکن است بیشتر با زبان پایتون نوشته شده اند، باشد و ۱۵% باقی مانده هنوز هم با سایر روش ‌ها به صورت دستی و تحلیل گری معامله می نمایند.

شاید در واقعیت این ۱۵% ، بهترین تریدر ها و تحلیلگر های دنیا باشند که هنوز توسط الگوریتم ‌های معاملاتی از بازار بیرون رانده نشده اند و چه بسا این ۱۵% نویسنده آن ۸۵% الگوریتم‌ های معاملاتی باشند. لذا باید دید آیا می خواهیم این موج را جدی گرفته و به استقبال آن بروید و تمام سختی‌ های آن را برای یادگیری بپذیرید و در قسمت ۸۵ درصدی جایی برای خود ایجاد نمایید و یا اینکه به فکر بازی در ۱۵% باقی مانده می باشید.

مطالب مرتبط

بالاترین سطح آموزش الگوتریدینگ در بازارهای مالی را در دوره کوچینگ مهد سرمایه خواهید یافت. برای اطلاعات بیشتر به صفحه کوچینگ مراجعه نمایید.


اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *