گزارش تحلیلی شرکت صنایع و معادن احیاء سپاهان

گزارش تحلیلی شرکت صنایع و معادن احیاء سپاهان

فهرست مطالب

فهرست

۱- مقدمه

۲- سهامداران

۳- زیر مجموعه های اصلی

۳-۱- زیر مجموعه ها

۴- معادن سنگ آهن احیا سپاهان

۵- تکادو

۵-۱- ذغال سنگ نگین طبس

۵-۲- زغال سنگ پروده طبس

۵-۳- شرکت معادن منگنز ایران

۵-۴- شرکت احداث معدن تکافر سپاهان

۶- نکات مهم

۷- مفروضات تحلیل

۸- صورت سود و زیان

۱- مقدمه

شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان در سال ۱۳۷۴ با نام اولیه شرکت مجتمع صنعتی احیا فولاد سپاهان تشکیل گردید. از آن سال تاکنون با تاسیس شرکتهای متعدد و سرمایه گذاری در سهام بیش از ۵۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی و خدماتی به یکی از شرکتهای سرمایه گذاری بزرگ و قابل اهمیت در کشور تبدیل شده است، مهمترین کسب و کارهای این شرکت مربوط به بخشهای معادن سنگ آهن و زغال سنگ است که بیش از ۸۰% درآمدهای عملیاتی آن را تشکیل میدهند. سرمایه فعلی این شرکت ۱۰۰ میلیارد تومان میباشد. با توجه به مفروضات در نظر گرفته شده در این گزارش، برای سال مالی منتهی به ۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب، ۱۷٫۱۳۴ ، ۴۴٫۰۰۱ ، ۶۷،۲۳۶ ریال سود تلفیقی برآورد میگردد.

۲- سهامداران

[TS_Advanced_Tables id=”57″]

۳- زیر مجموعه های اصلی

[TS_Advanced_Tables id=”58″]

۳٫۱- زیر مجموعه ها

گزارش تحلیلی شرکت صنایع و معادن احیاء سپاهان

شکل ۱ : همانطور که در شکل ۱ مشخص است، سهامدار عمده این هلدینگ، شرکت مهندسی قائم سپاهان است. اما نکته جالب توجه اینکه و احیا مالکیت کامل مهندسی قائم سپاهان (سهامدار عمده خود) را در دست دارد. به صورت خلاصه باید این موضوع را اینگونه مطرح کرد که «واحیا » مالک حدود نیمی از سهام خود است در نتیجه برای محاسبات بنیادی باید تعداد سهام این شرکت را تقریبا نصف کرد. عمده این سود نیز از بخش سنگ آهن و شرکت زیرمجموعه یعنی معادن سنگ آهن احیا سپاهان به دست آمده است. تعدیل نرخ سنگ آهن نیز میتواند به رشد سودآوری این شرکت کمک کند.

۴- معادن سنگ آهن احیا سپاهان

شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان (از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ معدنی شرکت مجتمع صنایع و معدن احیاء سپاهان) در تاریخ ۱۳۸۵/۳/۷ به منظور بهره برداری از معدن سنگ آهن پلاسری خواف و سنگان به ثبت رسیده است. این شرکت دارای چهار محدوده سنگ آهن پلاسری در منطقه سنگان از توابع شهرستان خواف (سنگ آهن پلاسری خواف،سنگ آهن پلاسری سنگان، سنگ آهن پلاسری مرغزار، سنگ آهن پلاسر کلاته قنبر) میباشد. این منطقه بعد از معادن گل گهر بزرگترین ذخایر سنگ آهن ایران را در خود جای داده است. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بخش خصوصی سنگ آهن در ایران است، در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید حدود ۴ میلیون تن سنگ آهن را داراست که بخشی از آن خوراک واحد پرعیار سازی و بخش دیگر به عنوان خوراک واحد کنسانتره سازی مورد استفاده قرار میگیرد.

شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان تا قبل از سال ۸۹ ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده را داشته است که در سالهای ۹۶ و ۹۷ طی ۳ نوبت ۳ طرح توسعه ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره را بهره برداری نموده است که در این رابطه فاز سوم کنسانتره نیمه دوم سال ۹۳ راه اندازی شده است بنابراین در مجموع شرکت ظرفیت اسمی ۱۵۰۰۰۰۰ تن کنسانتره (ظرفیت عملی ۱۸۰۰۰۰۰ تن) و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن پرعیار را داراست، همچنین شرکت طرح توسعه ۵۰۰۰۰۰ تنی هماتیت را در دستور کار خود دارد که در تولید و فروش سال ۱۴۰۰ لحاظ شده است. از آنجا که بیشترین درآمد شرکت صنایع و معادن احیا سپاهان از محل سودآوری شرکت سنگ آهن احیا سپاهان میباشد در ادامه به بررسی و برآورد سود شرکت فوق میپردازیم:

۴٫۱- مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش

[TS_Advanced_Tables id=”59″]

جدول ۱

جدول ۱ : در سالهای ۹۵ و ۹۶ شرکت عمده محصول خود را در بازار های داخلی بفروش رسانده است . در نیمه دوم سال ۹۷ با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ های جهانی اقدام به صادرات این محصول نموده است. با توجه به اظهارات مدیران شرکت، سنگ آهن احیاء برای انتخاب بازار مشکلی ندارد و با توجه به قیمت محصولات، بازار فروش خود را تعیین می کند.

اما در حال حاضر با توجه به مصوبه مبنی بر وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر صادرات محصول کنسانتره و نیاز فولادسازها در داخل کشور به نظر می رسد شرکت عمده محصول خود را در بازار داخل بفروش برساند و به همین دلیل مطابق مفروضات، برای محصول کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی شده در سال ۹۹ فرض شده که صادرات محصولات مشابه سال % ۹ باشد. برای نرخ فروش تحلیلی ۹۹ و ۱۴۰۰ ، از نسبت ضریب نرخ سنگ آهن وکنسانتره به شمش فخوز به ترتیب ( ۱۲% و ۱۸%) استفاده شده است چرا که سنگ آهن معادن مجموعه احیا سپاهان دارای عیار بالا میباشد. مفروضات تحلیل در صفحه ۱۱ به تفضیل آمدهاست.

۴٫۲- صورت سود و زیان

[TS_Advanced_Tables id=”60″]

جدول ۲

۵- تکادو

شرکت تکادو در راستای سیاست های خصوصی سازی دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۹ تاسیس گردید و با گسترش فعالیت های خود نقش بسزایی در جهت تحقق اهداف بلند اقتصادی این نظام داشته است. هدف اصلی شرکت تامین منافع سهامداران از طریق مشارکت و سرمایه گذاری در سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی با زمینه فعالیت های معدنی، صنعتی، بازرگانی، حمل و نقل، خدمات فنی مهندسی و مالی می باشد. در این راستا با تدوین سیاست های کلی و راهبردی و مدیریتی، ارائه خدمات طراحی و مهندسی اصولی، انجام مطالعات و تحقیقات فنی، علمی، بازرگانی و اقتصادی و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و تامین منافع مالی در شرکتهای سرمایه پذیر در جهت تحقق اهداف عالیه مندرج در اساسنامه شرکت، همگام با شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان به عنوان سهامدار عمده تکادو به پیش می رود. عمده پرتفوی شرکت متشکل از شرکتهای بورسی ، شرکت فرآوری زغال
سنگ پروده طبس)کپرور( ، ذغال سنگ نگین طبس)کطبس( و معادن منگنزایران)کمنگنز( می باشد که در ادامه به منظور برآورد سود و زیان تلفیقی شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان به بررسی هریک از شرکت ها میپردازیم:

۵٫۱- ذغال سنگ نگین طبس

شرکت ذغال سنگ نگین طبس در سال ۱۳۸۷ در شهر اصفهان تاسیس شد و با در اختیار داشتن بخشی از معادن ذغال سنگ طبس شامل معدن اولیه ۲ پروده ویال و معدن شماره ۳ پروده طبس فعالیت خود را آغاز نمود. معادن مذکور از طرف شرکت ملی فولاد ایران به منظور تامین ذغال سنگ کک شو مورد نیاز صنعت فولاد کشور از طریق مزایده عمومی واگذار شده بود. این شرکت به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۷ درصد تولید کشور را محقق نموده است.

این شرکت طی دوره فعالیت بیش از ۳٫۶ میلیون تن ذغال سنگ تولید نموده و ۳۳ هزارمتر انواع تونلهای افقی و شیب دار در معادن خود حفر نموده است. همچنین معادن این شرکت از نظر شاخصهای بهره وری تولید در بین معادن ذغال سنگ ایران پیشرو میباشد. شرکت ذغال سنگ نگین طبس توانست در سال ۹۸ به ازای هر سهم ۱٫۴۱۹ ریال سود محقق کند، با توجه به مفروضات تحلیل سود شرکت برای سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب . ۴٫۸۹۱ و ۶٫۳۰۲ ریال برآورد میشود.

۵-۱-۱- مقدار فروش ، نرخ فروش و مبلغ فروش

[TS_Advanced_Tables id=”61″]

جدول ۳

جدول ۳: قیمت ذغال سنگ از عوامل گوناگونی مانند قیمت ذغال سنگ در بازارهای بین المللی، میزان تولید آهن در کشور، سیاستگذاری های دولتی، قیمت ارز، حقوق و دستمزد کارگران و کارکنان، قیمت مواد مصرفی در معادن و کارخانه های فرآوری از جمله چوب، آهن، سوخت و … تاثیر میپذیرد.

قیمت ذغال سنگ در سال ۹۷ با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور و قیمت مواد اولیه مصرفی در معادن ذغال سنگ افزایش یافت و این افزایش قیمتها موجب شد دست اندرکاران صنعت ذغال سنگ اقدام به برگزاری جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت افزایش نرخ ذغال سنگ نمایند که ماحصل آن نیز افزایش دو مرحله ای قیمت ذغال سنگ در این سال بود. با توجه به شرایط پیش آمده در اقتصاد جهانی پیش بینی قیمت ذغال سنگ در سال ۹۹ وابسته به بازار فولاد میباشد. مفروضات تحلیل در همین به تفضیل آمده است.

۵-۱-۲ : صورت سود و زیان

[TS_Advanced_Tables id=”62″]

جدول ۴

۵-۲- زغال سنگ پروده طبس

شرکت ذغال سنگ پرورده طبس در سال ۱۳۷۹ بصورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد. بهره برداری از آن در سال ۱۳۸۳ با ظرفیت تولید ۱۵۰٫۰۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ آغاز شد و در سال ۱۳۹۶ ظرفیت تولید سالانه کارخانه به ۲۳۰٫۰۰۰ تن ارتقا یافت. این شرکت در سال ۱۳۹۳ به سهامی عام تبدیل گردید. شرکت مذکور ذغال سنگ خام را از شرکت ذغال سنگ نگین طبس خریداری کرده و طی فرآیندی آنرا به ذغال سنگ کک شو تبدیل میکند. شرکت ذغال سنگ پرورده طبس توانست در سال ۹۸ به ازای هر سهم ۸۶۱ ریال سود محقق کند، با توجه به مفروضات تحلیل سود شرکت برای سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲٫۳۴۱ و ۳٫۱۷۱ ریال برآورد میشود.

۵-۲-۱- مقدار فروش ، نرم فروش و مبلغ فروش

[TS_Advanced_Tables id=”63″]

جدول ۵

جدول ۵ : قیمت خرید کنسانتره ذغال سنگ بر مبنای ۲۶٫۵% قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا به صورت ماهانه و متعاقب آن نسبت به میزان تبدیل ذغال سنگ خام به کنسانتره، قیمت گذاری ذغال سنگ خام کک شو محاسبه میگردد. در گزارش ۵ ماهه شرکت نرخ فروش کنسانتره ذغال سنگ به بالای ۳۰% از قیمت شمش فولاد خوزستان رسیده است و همین عامل باعث افزایش حاشیه سود شرکت خواهدشد. مفروضات تحلیل در این صفحه به تفضیل آمدهاست.

۵-۲-۲- صورت سود و زیان

[TS_Advanced_Tables id=”64″]

جدول ۶

۵-۳ شرکت معادن منگنز ایران

شرکت معادن منگنز ایران در سال ۱۳۴۳ با نام شرکت سهامی معادن منگنز شاهرخ تأسیس شده و به ثبت رسیده است. پس از آن، نام شرکت به معادن منگنز ایران تغییر یافت و مرکز اصلی شرکت از تهران به قم منتقل گردیده و شرکت در سال ۱۳۸۱ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

این شرکت با برخورداری از ۶۸ میلیون تن ذخیره قطعی، بزرگترین معدن سنگ منگنز در خاورمیانه بوده و به عنوان عمده ترین تأمین کننده سنگ منگنز مورد نیاز صنعت شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به شمار میرود و با تولید سالیانه هشتاد هزار تن سنگ منگنز، رتبه بزرگترین تولید کننده منگنز ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. شرکت معادن منگنز توانست در سال ۹۸ به ازای هر سهم ۳٫۰۴۰ ریال سود محقق کند، با توجه به مفروضات تحلیل سود شرکت برای سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵٫۷۰۶ و ۸٫۹۰۶ ریال برآورد میشود.

۵-۳-۱ مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش

[TS_Advanced_Tables id=”65″]

جدول ۷

۵-۳-۲- صورت سود و زیان

[TS_Advanced_Tables id=”66″]

جدول ۸

۵-۴- شرکت احداث معدن تکافر سپاهان

شرکت احداث معدن تکافر سپاهان در سال ۱۳۸۷ با هدف استخراج و بهره برداری از معادن، به عنوان یکی از تأمین کنندگان ذغال سنگ صنایع کشور پا به عرصه تولید و اقتصاد گذاشت. این شرکت در حال حاضر دارای یک مجموعه معدنی در استان کرمان به نام معدن ذغال سنگ چشمه پودنه میباشد. این شرکت جزو شرکتهای فرعی تکادو میباشد و شرکت نهایی گروه شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان میباشد.

فعالیت اصلی شرکت اکتشاف و استخراج ذغال سنگ خام با میانگین تولید ۹۰۰۰۰ تن در سال میباشد. شرکت فوق حدود ۸۳% از تولیدات خود را در سال ۹۸ به شرکت زغال سنگ پروده طبس فروخته است. که در برآورد صورت سود و زیان تلفیقی واحیا، تنها درصد فروش به غیر تکافر لحاظ شده است. شرکت تکافر سپاهان توانست در سال ۹۸ به ازای هر سهم ۳۰۹ ریال سود محقق کند، با توجه به مفروضات تحلیل سود شرکت برای سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۵۹ و ۱٫۱۴۲ ریال برآورد میشود.

۵-۴-۱ مقدار فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش

[TS_Advanced_Tables id=”67″]

جدول ۹

۵-۴-۲- صورت سود و زیان

[TS_Advanced_Tables id=”68″]

جدول ۱۰

۶ نکات مهم

  1. برای محاسبه سود تلفیقی و احیا، سود شرکتهای زیر مجموعه با توجه به درصد مالکیت در تلفیق برآورد گردیدهاست. در شرکت های ذغال سنگ نگین طبس و احداث معادن تکافر سپاهان به دلیل عمده فروش محصولات به ذغال سنگ پرورده طبس و لحاظ شدن کل فروش ذغال سنگ پرورده طبس در سود تلفیقی و احیا، درصد فروش به غیر این دو شرکت در سود تلفیقی واحیاء در نظر گرفته شده است.
  2. در برآورد سودآوری شرکتهای ذغال سنگ پرورده طبس، معادن منگنز ایران، ذغال سنگ نگین طبس و احداث معادن تکافر سپاهان نرخ فروش محصولات ضریبی از نرخ شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است.
  3. از پتانسیل های دیگر سایر زیر مجموعه ها و برنامه های آتی هلدینگ احیا سپاهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
    – برنامه ریزی برای عرضه اولیه شرکتهای ذغال سنگ طبس احیا سپاهان در فاز اول و شرکت احداث معادن تکافر سپاهان در مرحله بعدی.
    – هلدینگ ساختمانی (شرکت تجارت و اسکان)
    الف) پروژه تجاری و اداری باروژ : پیشرفت فیزیکی این پروژه ۱۰۰% میباشد لذا پس از اخذ پایان کار
    شهرداری و انتقال سند، آماده فروش خواهد بود.
    ب) پروژه مسکونی شریعتی : بخشی از واحدهای این مجتمع فروخته شده و بخشی از آن آماده فروش میباشد.
    ج) پروژه مرکز تحقیقات : این پروژه بالغ بر ۹۴% پیشرفت فیزیکی داشته است.
    د) پروژه مسکونی گلدن پلاس (ولنجک تهران): پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۴۰% میباشد.
  4. انجام فاز مطالعاتی برای احداث یا خرید یک واحد پتروشیمی (با توجه به فرصت واگذاریهای دولت)
    نکته: لازم به ذکر است که برآورد سود و زیان تلفیقی هلدینگ و احیا بدون در نظر گرفتن اثرات موارد فوق الذکر میباشد.

۷- مفروضات تحلیل :

[TS_Advanced_Tables id=”69″]

۸- صورت سود و زیان و احیا

[TS_Advanced_Tables id=”70″]

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *