سامانه کدال بورس چیست و چه امکاناتی برای سرمایه گذاران دارد؟

فهرست مطالب

بازار بورس و اوراق بهادار، همیشه نیازمند بستری است تا اطلاعات مربوط به شرکتهای موجود در بورس، در آن بستر به صورت کاملا شفاف و دقیق ارائه شود تا سهامداران و تحلیلگران بنابر این اطلاعات، در مورد سرمایه گذاری خود تصمیم گیری کنند. این اطلاعات در سامانه کدال بورس در دسترس بوده و به آسانی  قابل بازدید و استفاده می باشد.

تاسیس سامانه کدال بورس

پس از تاسیس و راه اندازی بورس در ایران، در سال ۱۳۴۶، این بازار کار خود را شروع کرده و تا به امروز با وجود فراز و فرودهای بسیار، حرکت رو به رشد داشته است.

در سال ۸۴ قانونی تصویب شد که به موجب آن بازار بورس می توانست از ظرفیت اینترنتی برای فعالیت های خود استفاده کند؛ سازمان بورس هم پایگاهی اینترنتی به نام سامانه کدال بورس ایجاد کرد که مانند بازارهای مالی جهانی دیگر، گزارش های شرکت های فعال در بورس را در آن پایگاه بارگذاری کند.

سامانه کدال بورس چیست و چه امکاناتی برای سرمایه گذاران دارد؟سامانه کدال بورس چیست و چه امکاناتی برای سرمایه گذاران دارد؟

سامانه کدال بورس چیست و چه امکاناتی دارد؟

سامانه کدال بورس، پایگاهی اینترنتی است که به سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران معروف بوده و در واقع برای تحلیل گران و سرمایه گذاران در بورس، مرجعی است تا اطلاعات شرکت های موجود در بورس و فرابورس را از آن به دست آورده و بنابر به این اطلاعات به تحلیل سهام پرداخته و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

در این تعریف ناشران، به شرکت های بورسی یا فرابورسی گفته می شود که در اصل شخصیت حقوقی به حساب می آیند و  در سایت کدال به ناشر معروف هستند. بنابراین سامانه کدال بورس، پایگاهی اینترنتی است که اطلاعات راجع به شرکت های بورسی و فرابورسی در آن منتشر می شود.

همانطور که میدانید هدف از سرمایه گذاری در بورس، افزایش ارزش دارایی افراد است؛ یعنی سهامداران به منظور کسب سود در بازار سرمایه وارد شده و اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

سهامداران سهم را در قیمت های پایین خریده و پس از حرکت شارپی و رشد ارزش سهم ، اقدام به فروش سهم می کنند. نوسان قیمت در بازار بورس، به دلایل متعددی اتفاق می افتد؛ اما مهمترین آن اخبار و اتفاقاتی است که پیرامون شرکت وجود دارد. این اخبار در سامانه کدال بورس منتشر شده و در دسترس سهامداران و متخصصین بورس قرار می گیرد. از راههای دیگر کسب درآمد در بورس، تقسیم سودی است که شرکت در طی یک بازه زمانی به دست آورده است.

این سود باید بین سهامداران خرد و عمده تقسیم شود. هر شرکتی که در بورس پذیرفته شده، موظف است حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی، مجمع عمومی برگزار کند. در این مجمع، عملکرد سال گذشته ی شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و سودی که در این مدت نصیب شرکت شده، حداقل تا ده درصد آن بین سهامداران تقسیم می شود.

سامانه کدال بورس چیست و چه امکاناتی برای سرمایه گذاران دارد؟

برگزاری مجمع، قیمت سهم را تحت تاثیر قرار می دهد؛ زمانی که در مجمع یک نماد، سودی تصویب و تقسیم می شود، این مقدار سود از قیمت اصلی سهم کم شده و نماد بدون محدودیت دامنه نوسان، بازگشایی شده و عرضه و تقاضاست که قیمت سهم را تعیین می کند.

بنابر آنچه گفته شد، سهامدار با توجه به روند سهم در بازار و استراتژی که برای خود در نظر گرفته است، می تواند در مجمع حضور یابد و یا قبل از تشکیل مجمع، سهام خود را بفروشد؛ به همین دلیل است که شرکت های بورسی اگر قصد برگزاری مجمع  داشته باشند، ده روز فرصت دارند تا آگهی دعوت به مجمع را در سامانه کدال بورس منتشر کنند.

در آگهی درج شده، تاریخ پرداخت سود نقدی اعلام می گردد تا سهامداران با توجه به این موارد، برای سرمایه گذاری خود در بورس برنامه ریزی کنند.

امکاناتی که سامانه کدال بورس برای سهامداران فراهم می کند عبارت است از:

  • اطلاعات ارائه شده توسط شرکت ها به آسانی و به سرعت در دسترس سهامداران قرار گیرد.
  • سهامداران و تحلیل گران به آسانی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
  • اطلاعات با شفافیت بیشتر در اختیار سهامداران قرار گرفته، محاسبات با دقت بیشتری انجام شود و یک سیستم نظارتی دقیق ایجاد شود.
  • بسترها و فرآیندهای گزارش گیری طبق اصول جهانی ایجاد می کند.

سامانه کدال بورس چیست و چه امکاناتی برای سرمایه گذاران دارد؟

سامانه کدال بورس چه گزارش‌هایی را منتشر می‌کند؟

سامانه کدال بورس پایگاهی است برای انتشار گزارش های شرکتها از عملکرد و فعالیت خود، که این اطلاعات برای کسانی که با نگاهی بنیادی و بلند مدت وارد بورس می شوند، بسیار مفید و کاربردی است.

مهمترین و متداول ترین گزارش هایی که در سامانه کدال بورس منتشر می شود:

  • گزارش صورت های مالی میان دوره و پایان دوره: طبق قانون مصوب سازمان بورس، شرکت هایی که در بازار بورس فعالند، موظفند گزارش صورت های مالی خود را هر سه ماه یک بار در این سامانه منتشر کنند؛ این گزارش های مالی در دوره های ۳، ۶ ، ۹ و ۱۲ ماهه در این سایت در دسترس هستند.

 

  • گزارش های ماهانه شرکت ها: شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس موظفند، هر ماه گزارش هایی از میزان فروش خود و خدماتی که ارائه کرده اند، به همراه حجم فروش و نرخ آن، و در نهایت ارزش ریالی که از فروش داشته اند، را ارائه کنند.

 

  • گزارش های مربوط به هیئت مدیره: اعضای هیئت مدیره هر شرکتی موظف است تا پس از منتشر کردن گزارش صورت های مالی ۱۲ ماهه، درباره ی وضعیت فعلی شرکت و پیش بینی خود از آینده شرکت را در سامانه کدال بورس منتشر کند؛ همین گزارش برای سهامداران و تحلیل گران منبع مهمی برای تجزیه و تحلیل وضعیت بازار و سهام می باشد.

 

  • اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب: قانونی در سال ۹۶ به تصویب رسید که بر طبق آن شرکت ها موظف شدند اطلاعاتی که بر روی سود سهام اثر می گذارند به عنوان (افشای اطلاعات با گروه الف) و نیز گزارشاتی که تاثیر مستقیمی بر سود سهم ندارند با عنوان (اطلاعات با گروه ب) را در سامانه کدال بورس منتشر کنند تا سهامداران از این موارد مطلع شوند.

 

  • گزارش تفسیری مدیریت: میزان فروشی که مدیریت انتظار دارد شرکت انجام دهد؛ که این گزارش به همراه صورت های مالی میان دوره انتشار می یابد.

 

  • انتشار گزارش های حسابرسی شده: این گزارشات توسط حسابرسی که مورد تایید سازمان بورس بوده و از شرکت مستقل ست با عنوان (یادداشت های همراه صورت).

 

  • انتشار افزایش سرمایه شرکتها: که برای این منظور مجمع فوق العاده تشکیل داده و گزارش آن را ارائه می دهند.

 

و در پایان، ذکر این نکته لازم است که بازار بورس باید ویژگی هایی داشته باشد که مهمترین آن، شفاف بودن است. سامانه کدال بورس این وظیفه را دارد تا با ارائه گزارشاتی در رابطه با عملکرد و فعالیت شرکت های موجود در بورس و فرابورس ، اطلاعات شفافی را ر اختیار سهامداران و تحلیلگران قرار دهد تا آنها بنابر این اطلاعات در رابطه با سرمایه گذاری خود تصمیمات درست اتخاذ کنند.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *