رمز ارز

5 صرافی برتر ارزهای دیجیتال دنیا کدامند؟

فهرست مطالب

اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال و یا به طور کلی معامله ارزهای دیجیتال را دارید باید به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه نمایید. صرافی های ارز دیجیتال که در قالب اپلیکیشن و یا موبایل در دسترس هستند به صورت مجازی در اختیار کاربران قرار می گیرند.

 صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) به عنوان بستری تحت وب شناخته می شود که در آن افراد می توانند رمز ارزهای خود را در ازای پول و یا ارزهای دیگر مورد معامله قرار دهند. صرافی ها ممکن است به صورت یک اپلیکیشن قابل نصب برای روی تلفن همراه، وب سایت و یا هردوی آنها در دسترس باشند.

با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال می توانید در ازای پرداخت پول ملی یا ارز دیجیتال، رمز ارز خریداری کنید و یا اینکه ارز دیجیتال خود را با افراد دیگر مبادله کنید.

تعیین قیمت رمز ارزها براساس عرضه و تقاضا در صرافی های ارز دیجیتال تعیین می شود. اگر قصد معامله ارز دیجیتال دارید نیازی به حضور فیزیکی شما در صرافی ارز دیجیتال نیست و این کار صرفا از طریق نرم افزارهای مختص آن صرافی و یا وب سایت امکان پذیر است.

 صرافی ارز دیجیتال چیست

بسیاری از صرافی ها به دو حالت فعالیت دارند. در حالت اول کاربران با صرافی ها به صورت مستقیم وارد معامله می شوند و در حالت دوم، صرافی طرف معامله نیست و در واقع به عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال عمل می کند و در ازای خدماتی که ارائه می دهد کارمزد دریافت می کند.

در تعداد معدودی از صرافی ها طرف معامله خود صرافی ها هستند. بدین معنی که کاربران ارزهای خود را از صرافی می خرند و در فرآیند فروش نیز با خود صرافی که مشتری اصلی ارز دیجیتال است معامله را انجام می دهند.

انواع صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال در سه دسته بندی کلی قرار می گیرند که شامل:

  • صرافی غیرمتمرکز (DEX)
  • صرافی متمرکز (CEX)
  • صرافی هیبرید (Hybrid)

صرافی غیر متمرکز (DEX)

این نوع صرافی ها در واقع وابسته به هیچ نهاد و یا سازمانی نیستند و به عنوان جایگزین صرافی های سنتی شناخته می شوند. تمامی تراکنش ها و معاملات صورت گرفته در این نوع صرافی ها، به صورت خودکار و در قالب یک سیستم غیر متمرکز صورت می گیرد.

در این نوع مبادلات حذف و یا قطعی یک کامپیوتر و یا شبکه خللی در معاملات آن ایجاد نمی کند زیرا به طور هم زمان تعداد زیادی از شبکه و کامپیوترها در حال فعالیت هستند.

صرافی های غیرمتمرکز  تایع قوانین و محدودیت های نهادهای دولتی و نظارتی نیستند. همچنین در این نوع صرافی ها الزامی برای احراز هویت وجود ندارد و تمامی معاملات به صورت مشتری به مشتری است و همه کاربران می توانند به هر شکل معاملات خود را انجام دهند.

صرافی غیر متمرکز (DEX)

صرافی های متمرکز (CEX)

صرافی متمرکز، جز ابتدایی ترین صرافی ها هستند که از جمله آنها می توان به بایننس، کوین بیس، کوینکس و جمینی اشاره کرد.

صرافی های نام برده شرکت هایی هستند که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال خدماتی را در ازای دریافت کارمزد ارائه می دهند.

در اکثر صرافی های متمرکز باید احراز هویت برای تشخیص افراد صورت بگیرد تا کاربران بتوانند معاملات خود را انجام دهند. یکی از ویژگی های دیگر این نوع صرافی ها، امکان مشاهده حجم معاملات و تسویه های صورت گرفته در مدت فعالیت کاربران است.

در این نوع صرافی ها ارز دیجیتال کاربران در کیف پول امانی نگهداری می شود با این قابلیت که شما می توانید رمز ارز خود را به کیف پول شخصی انتقال دهید.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال دنیا

صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس به عنوان بزرگترین صرافی حال حاضر شناخته می شود. این صرافی در سال 2017 در کشور چین شروع به کار کرد. اما از آنجایی که دولت کمونیستی چین قوانین سختگیرانه ای را پیرامون ارزهای دیجیتال اعمال کرد، این صرافی فعالیت های تجاری خود را به کشور ژلپن انتقال داد.

مدیر عامل صرافی بایننس چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zao) است که با نام مستعار CZ  شناخته می شود. ناگفته نماند که چانگ علاوه بر صرافی چندین سیستم مبادله برای بورس ژاپن نیز طراحی کرده است.

ویژگی های صرافی بایننس

  • کارمزد پایین تراکنش ها

کارمزد دریافتی برای خرید فروش رمز ارزها در صرافی بایننس بسیار پایین است. این صرافی برای خرید و فروش ارز دیجیتال تنها 0.1 درصد کارمزد دریافت می کند. بدین معنی که اگر یک واحد لایت کوین خریداری کنید تنها 0.001 واحد کارمزد از شما دریافت خواهد کرد.

از طرف دیگر سپرده گذاری شما در این صرافی رایگان و بدون هزینه است. البته این شیوه در بسیاری دیگر از صرافی های ارز دیجیتال رایج است و اغلب آنها از شیوه مشابهی استفاده می کنند.

کارمزد پایین تراکنش ها

  • اهدای پاداش به کاربران

آن دسته از معاملاتی که در صرافی بایننس صورت می گیرد مشمول دریافت پاداش می شود البته نوع پاداش برای کاربران متغییر است.

  • امنیت بالا

امنیت، سرلوحه فعالیت این صرافی است. از این رو از کاربران خود می خواهد که بعد از ثبت نام، احراز هویت دو مرحله ای (2FA)  را در حساب های کاربری خود فعال کنند. احراز هویت دو مرحله ای که برای محافظت از حساب کاربری مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک لایه امنیتی در زمان برداشت ارز یا انتقال آن مورد استفاده قرار می گیرد.

صرافی بایننس برای افزایش امنیت اکانت ها از استانداردی به نام CCSS  بهره می برد. از این رو این صرافی را می توان به عنوان یکی از امن ترین صرافی های حال حاضر نام برد.

  • حجم بالای مبادلات

از آنجایی که بیش ترین حجم مبادلات ارزهای دیجیتال در این صرافی صورت می گیرد با این حال سرعت عملکرد این پلتفرم در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. از این رو میزان فروش سریع ارزهای دیجیتال در آن را تضمین می کند.

  • پشتیبانی از تعدا بسیار بالای آلت کوین ها

هر رمز ارزی که بعد از بیت کوین عرضه شده است یک آلت کوین به حساب می آید. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث محبوبیت روز افزون این صرافی شده، پشتیبانی از تعداد گسترده ای از ارزهای دیجیتال است.

پشتیبانی از تعدا بسیار بالای آلت کوین ها و ارزهای دیجیتال

صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

صرافی یونی سوآپ (Uniswap) یک پلتفرم مالی  غیرمتمرکز (DeFi) است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت دارد. در این صرافی علاوه بر اتریوم، دیگر توکن های عرضه شده در بستر ERC-20  نیز قابل معامله هستند.

یکی از ویژگی ها بارز این صرافی این است که کاربران می توانند با واریز توکن های ERC-20  و تامین نقدینگی، از توکن های موجود در استخر یونی سوآپ پاداش دریافت کنند.

در این صرافی برخلاف پلتفرم های سنتی از دفتر سفارش گذاری یا Order Book  استفاده نمی شود و انجام مبادلات در آن به صورت خودکار صورت می گیرد.

در صرافی یونی سوآپ از مکانیسم قیمت دهی منحصر به فردی استفاده شده است که قابلیت تجزیه و تحلیل بازار را دارد. به دلیل غیرمتمرکز بودن این صرافی افزودن توکن های جدید به آن بسیار آسان است و برای انجام این کار تنها ایجاد یک استخر نقدینگی کافی است تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

صرافی یونی سوآپ (Uniswap)

صرافی  کوین بیس (Coibaase)

صرافی کوین بیس (Coibaase) جز محبوب ترین صرافی های ارزهای دیجیتال است و در حال حاضر بیش از 13 میلیون کاربر فعال دارد و می توانید در آن بیش از 30 کوین و توکن را معامله کنید.

این پلتفرم در سال 2012 توسط دو توسعه دهنده با نام ارسام و برایان آرمسترانگ راه اندازی گردید و مقر آن در سانفرانسیسکو کالیفرنیا قرار دارد.

در کوین بیس تنها می توانید ارزهایی را که دارای پشتوانه معتبر هستند خرید و فروش کنید. صرافی هدف از این کار را در اختیار قرار دادن رمز ارزهایی که همگی دارای پشتوانه محکمی هستند عنوان می کند. به طوریکه 4 سال قبل تنها چند رمز ارز انگشت شمار را پشتتیبانی می کرد. اما از  سال 2018، با ظهور ارزهای دیجیتال با پشتوانه قدرتمند، تعداد رمزارزها در این صرافی نیز رو به افزایش گذاشت. این صرافی همچنین به کاربران خود سودی در قالب تتر (USDT) پرداخت می کند.

صرافی کوین بیس را می توان در زمره امن ترین صرافی های ارز دیجیتال قرار داد. کاربران برای فعالیت و انجام معاملات خود در بستر این صرافی ملزم به احراز هویت هستند.

صرافی بیسکو (Bisq)

صرافی بیسکو (Bisq)

بیسکو (Bisq) یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) ارز دیجیتال است که کاربران برای فعالیت در آن هیچ نیازی به ارائه اطلاعات شخصی به آن ندارند. کاربران برای خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی صرفا نیاز به یک حساب کاربری خواهند داشت.

سرورهای این صرافی به صورت غیرمتمرکز ایجاد شده است و در نقاط مختلف جهان قابل دسترسی است. از مزایای این صرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی تراکنش های صورت گرفته در این صرافی کاملا ناشناس است.
  • از لحاظ امنیتی جزو ایمن ترین صرافی های ارز دیجیتال شناخته می شود.
  • استفاده از این صرافی بسیار آسان است.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال چه ویژگی هایی دارند؟

امنیت (Security)

با توجه به این که رمز ارزها زیر نظر هیچ نهاد یا سازمانی نیستند، بنابراین حفاظت از دارایی های شما برعهده صرافی است. در این میان برخی از صرافی ها همانند کوین بیس و جمینی دارایی های ارزی شما را توسط یک شرکت بیمه ای با نام بیمه سرمایه گذاری فدرال (FDIC) تحت پوشش بیمه قرار می دهند. برخی دیگر از صرافی ها نیز برای محافظت از دارایی کاربران در برابر کلاهبرداران قوانین مختص به خود را در نظر گرفته اند.

دسترسی (Accessibility)

اتخاذ برخی از قوانین و یا تحریم ها عیله یک کشور و یا نهاد، ممکن است دسترسی به دارایی های ارز دیجیتال را محدود کند. به عنوان مثال صرافی بایننس را در نظر بگیرید که در ماه های اخیر اقدام به مسدود کردن حساب کاربران ایرانی کرده است. از این رو دسترسی آسان به یک صرافی به عنوان یک مزیت شناخته می شود.

دسترسی (Accessibility)

کارمزد معاملات(Fees)

یکی از عواملی که باعث ترغیب کاربران برای انجام معاملات در یک صرافی ارز دیجیتال می شود پایین بودن کارمزد معاملاتی آن است. اما این امر بدین معنی نیست که اگر یک صرافی کارمزد بالایی دریافت می کند گزینه ای مناسبی برای تجارت ارزهای دیجیتال نباشد. زیرا برخی از صرافی ها برای حفظ امنیت و بیمه کردن دارایی کاربران، کارمزد بالایی دریافت می کنند.

تسویه پذیری (Liquidity)

بسیاری از صرافی های معتبر سیستم تسویه پذیری به موقعی دارند. اگر در یک صرافی حجم بالایی از معاملات صورت بگیرد در هر زمان امکان فروش دارایی در آن وجود خواهد داشت و این امر تسویه پذیر بودن آن صرافی را تضمین می کند. بنابراین می توان گفت که یک صرافی معتبر با حجم تراکنش های بالا میزان تسویه پذیری بسیار زیادی دارد.

مطالب مرتبط

برای مطالعه آخرین مقالات مهد سرمایه به صفحه مقالات مراجعه فرمایید.


اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *