سهام ارزشمند

معیارهای انتخاب سهام ارزشمند برای سرمایه گذاری

فهرست مطالب

یکی از مهمترین مسائلی که به راحتی قادر است در رشد بازار سرمایه نقش موثری ایفا کند، انتخاب سهام ارزشمند است. تنها در این حالت است که انسان می تواند به سود مناسب دست یافته و درآمد خود را افزایش دهد. اما آیا میدانید چگونه می توان اقدام به انتخاب یک سهام ارزشمند نمود؟ برای این کار نیاز به چه راهکار هایی وجود دارد؟

اگر بدانیم چه سهامی را باید برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کنیم، بدون تردید موفقیت بیشتری را در بازار بورس به دست خواهیم آورد. اگر هر سرمایه گذاری در زمان خرید سهام، مولفه ها و فاکتور های مهم را در نظر نگیرد، قادر به انتخاب سهام ارزشمند نخواهد بود. که متاسفانه بیشتر سرمایه گذاران به این مسئله توجهی نداشته و همین امر نیز نقطه ضعف آنها به شمار می رود.

بهترین روش های انتخاب سهام ارزشمند در بازار بورس

نمی توانیم بگوییم سیستم خاصی وجود دارد که بدون هیچ گونه خطایی به ما در انتخاب سهام مناسب کمک می کند. اما زمانی که از برخی سیستم های تحلیل گری استفاده می کنیم، می توانیم سهامی را انتخاب کنیم که از ارزش بالاتری نسبت به دیگر سهام ها برخوردار است.

به همین دلیل برای کسب موفقیت در بازار بورس، لازم است هم دانش و آگاهی خود را افزایش دهید، هم به دنبال کسب مهارت و تجربه در این بازار بروید. تا بهتر قادر به انتخاب سهام ارزشمند در بورس باشید. قیمت سهام در بازار بسته به میزان عرضه و تقاضا همیشه متغیر است.

زمانی که تقاضا برای خرید یک سهام بیشتر از عرضه آن می شوند، به شکل معجزه آسایی قیمت آن سهام افزایش می یابد. و برعکس زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا می شود، قیمت سهام به شدت افت می کند. این یک فرایند معمولی برای خرید و فروش سهام است. از این رو برای انتخاب سهام ارزشمند لازم است میزان عرضه و تقاضا در بازار را مورد بررسی قرار داد. اما با چه روش هایی؟

سهام ارزشمند

  • اهمیت نسبت P/E در انتخاب سهام ارزشمند

یکی از پرکاربرد ترین و بهترین روش هایی که میتوان با آن سهام ارزشمند را شناسایی کرد، نسبت قیمت بر سود سهام است. P در اصل نشان دهنده قیمت سهام در بازار بورس است و E نشان دهنده میزان سود سهام. هر چه میزان این نسبت پایین باشد، نشان دهنده ارزش پایین سهم نسبت به سود آن است.

در حالی که این مسئله می تواند در آینده افزایش قیمت را برای آن سهم به دنبال داشته باشد. پس این روش راهکاری مناسب برای انتخاب سهام های با ارزش به شمار می رود.

  • اهمیت تحلیل بنیادی در انتخاب سهام ارزشمند

تحلیل های مختلفی وجود دارند که می توانند به سرمایه گذار کمک کنند تا بهترین سهام را انتخاب کند. اما از آن میان باید به تحلیل بنیادی اشاره کنیم، که ساده تر و بهترین روش تحلیل سهام به شمار می رود. در این روش ارزش ذاتی سهام، بسته به شرایط کنونی و آینده شرکت برآورد می شود.

از این رو اطلاعاتی که در صورت های مالی شرکت ها منتشر می شود، یک روش ساده را در اختیار سرمایه گذار می گذارد تا برای انتخاب سهام ارزشمند دچار مشکل نشود. همیشه بررسی وضعیت نقدینگی، چشم انداز صنعتی، نسبت قیمت به سود هر سهم، سودآوری و … شرکت ها می توانند برای سرمایه گذاری حائز اهمیت باشند.

سهام ارزشمند

  • اهمیت بررسی ارزش دفتری هر سهم 

ارزش دفتری هر سهمی در اصل خالص دارایی های آن سهم را نشان می دهند. در صورتی که بازده حقوق صاحبان سهام بیشتر از ۱۵ درصد گردد، این مسئله نشان می دهد که شرکت سود دهی بالایی داشته و قادر است با دیگر شرکت ها در بازار بورس رقابت کند.

  • تحلیل تکنیکال برای انتخاب سهام ارزشمند

در این روش تحلیلی سرمایه گذار پیش از خرید سهام، باید نوسانات قیمتی سهام را در گذشته مورد بررسی قرار دهد، تا بتواند پیش بینی کند قیمت و ارزش این سهام در آینده به چه صورت خواهد شد. از این رو تحلیل تکنیکال در اصل یکی از قوی ترین و مناسب ترین روش های تحلیلی برای انتخاب سهام ارزشمند به شمار می رود.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که در این روش، صحبت از احتمالات است. یعنی نمی توانیم به طور قطع پیش بینی کنیم که حتما سهام مورد نظر در آینده با رشد مواجه خواهد شد. چند فرضیه مهم در این تحلیل وجود دارد، که می تواند به ما در انتخاب سهام ارزشمند کمک کند. از جمله:

  • تاریخ تکرار می شود
  • قیمت هایی سهام انعکاس اطلاعات مهم شرکت هستند. 
  • تغییر قیمت ها در قالب مشخص حرکت می کنند.

پس با این تفاسیر باید بگوییم دسترسی به اطلاعات گذشته شرکتی که سهام خود را در بازار بورس عرضه نموده است، می تواند به ما در انتخاب سهام ارزشمند کمک نماید.

سهام ارزشمند

تابلو خوانی برای یافتن سهام ارزشمند

یکی دیگر از روش های عالی که به سرمایه گذار کمک می کند تا سهام ارزشمند را مورد شناسایی قرار دهد، و پس از آن اقدام به خرید آن نماید، تابلو خوانی است. اصلی ترین متغیر های تابلو خوانی، تغییرات حجم معاملاتی، تعداد فروشنده ها و خریداران سهام و … می باشد.

زمانی که بتوانید به راحتی اقدام به تابلو خوانی نمایید، قادر خواهید بود اسان تر اقدام به انتخاب سهام ارزشمند برای خرید و سرمایه گذاری نیز نمایید. تابلو خوانی به شما کمک می کند تا ورود و خروج خریداران سهام را با توجه به یک شرکت عرضه کننده سهام مورد ارزیابی قرار دهید.

بررسی دیدگاه فعالان بازار بورس در انتخاب سهام ارزشمند

مسلما افرادی که از تجربه بیشتری در این بازار برخوردار هستند، راهکارهای بهتری را برای کسب اطلاع از بهترین سهام ها به دست آورده اند. زمانی که سرمایه گذاران تازه وارد، دیدگاه های فعالان بازار بورس را مورد بررسی قرار می دهند، می توانند نتیجه بهتری برای خرید سهام به دست آورند.

حتما این مسئله را به خاطر داشته باشید که بسته به شایعات و رسانه های بورسی معامله ای را انجام ندهید. پیش از آنکه وارد بازار بورس شوید و اقدام به سرمایه گذاری نمایید، تمامی شرایط انتخاب سهام ارزشمند را بررسی نمایید. تا موفقیت بالایی به دست آورید.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *