مهد سرمایه - استراتژی معاملاتی ممنتوم

استراتژی معاملاتی مومنتوم (Momentum) چیست؟

فهرست مطالب

استراتژی معاملاتی مومنتوم روشی است که در آن از قدرت حرکات قیمت به عنوان پایه ای برای ایجاد موقعیت های مشخص استفاده می کند. در ادامه به معرفی این استراتژی معاملاتی می پردازیم و اینکه چگونه کار می کند و همین طور به بررسی چهار اندیکاتور محبوب مبتنی بر مومنتوم که می توانید برای شروع کار استفاده کنید، میپردازیم.

استراتژی معاملاتی مومنتوم چیست؟

استراتژی معاملاتی مومنتوم اقدامی برای خرید و فروش دارایی ها با توجه به قدرت اخیر روند قیمت ها می باشد. بر اساس این عقیده است که اگر نیرویی کافی در پشت یک حرکت قیمت وجود داشته باشد، حرکت خود را در همان جهت ادامه خواهد داد. وقتی که یک دارایی به قیمت بالایی برسد، معمولا توجه بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران را به خود جلب خواهد کرد. این امر نرخ بازار را نیز بالا می برد و تا زمانی که تعداد زیادی از فروشندگان وارد بازار شوند ادامه می یابد.

برای مثال، زمانی که یک رویداد پیش بینی نشده باعث می شود تا آن ها در مورد قیمت دارایی تجدید نظر کنند و یا زمانی که فروشندگان کافی در بازار وجود دارند و یک تغییر جهت مومنتوم باعث کاهش قیمت دارایی می شود.

معامله گرانی که از استراتژی معاملاتی مومنتوم استفاده می کنند به دنبال این خواهند بود که روند در یک جهت مشخص چقدر قوی است، سپس موقعیتی را برای استفاده از تغییر قیمت پیش بینی شده ایجاد می کنند و با شروع از دست رفتن قدرت روند، آن موقعیت را می بندند. یک تریدر مومنتوم نیازی به تلاش برای یافتن قسمت بالا و پایین یک روند ندارد، بلکه در عوض بر بدنه ی اصلی حرکت قیمت تمرکز دارد.

تاثیر استراتژی معاملاتی مومنتوم بر امور مالی بر اساس فاکتورهای اصلی زیر است که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

  • حجم معاملاتی (Volume)
  • نوسان پذیری (Volatility)
  • دوره ی زمانی (Time frame)

مهد سرمایه استراتژی معاملاتی ممنتوم

حجم (Volume) در استراتژی معاملاتی مومنتوم

حجم مقدار دارایی خاص است که در یک بازه ی زمانی معامله می شود. حجم، تعداد معاملات نیست بلکه تعداد دارایی های مورد معامله است. بنابراین اگر پنج خریدار هر کدام یک دارایی را خریداری کنند ، به همان اندازه به نظر می رسد که یک خریدار پنج دارایی را خریداری کند.

حجم، برای تریدرهایی که از استراتژی معاملاتی مومنتوم استفاده می کنند بسیار حیاتی است. اگر یک بازار تعداد خریداران و فروشندگان بالایی داشته باشد، به عنوان یک بازار نقدینگی شناخته می شود زیرا تبادل یک دارایی با پول نقد بسیار آسان است. در حالی که اگر یک بازار تعداد خریداران و فروشندگان کمی داشته باشد آن را غیرنقدینه قلمداد می کنند.

نوسان پذیری (Volitility) در استراتژی معاملاتی مومنتوم

نوسان پذیری به عنوان نان و کره ی تریدرهایی محسوب می شود که از استراتژی معاملاتی مومنتوم استفاده می کنند. نوسان پذیری میزان تغییر در قیمت دارایی را نشان می دهد. اگر یک بازار بسیار بی ثبات باشد، به معنای نوسان در قیمت های بزرگ است. در حالی که بازارهای با نوسانات پایین نسبتاً پایدار هستند.

تریدرهای مومنتوم بازارهای بی ثبات را جستجو می کنند. تا از افزایش کوتاه مدت و سقوط در ارزش دارایی خود استفاده کنند. از آنجا که استراتژی معاملاتی مومنتوم تلاش می کند تا از طریق نوسان پذیری سرمایه جمع کند لذا مهم است که یک استراتژی مناسب برای مدیریت ریسک در نظر گرفته شود تا بتوانید معاملات خود را از حرکت های نامطلوب در بازار محافظت کنید.

مهد سرمایه استراتژی معاملاتی ممنتوم

دوره زمانی (time frame) در استراتژی معاملاتی مومنتوم

استراتژی معاملاتی مومنتوم معمولا روی حرکات کوتاه مدت بازار متمرکز است. اما مدت معاملات می تواند بستگی به این داشته باشد که این روند در چه مدت قدرت خود را حفظ می کند. این امر می تواند مناسب تریدرهایی باشد که از سبک های بلند مدت مانند position trading استفاده می کنند. و همچنین این موضوع برای کسانی که از سبک های کوتاه مدت نیز بهره می برند صادق است.

چگونه معاملات مبتنی بر مومنتوم را آغاز کنیم؟

  1. دارایی مورد نظر خود را مشخص کنید
  2. یک استراتژی معاملاتی مومنتوم بر اساس اندیکاتورهای تکنیکال و تجزیه و تحلیل های خود ابداع کنید
  3. در یک حساب نمایشی و محیط بدون ریسک معاملات خود را تمرین کنید
  4. معاملات خود را در بازارهای زنده و با رعایت موارد امنیتی پیش ببرید

از طرف دیگر می توانید با طیف وسیعی از دوره های آموزش بورس که شرکت مهد سرمایه مجری آن می باشد شرکت کرده و با بسیاری از قواعد و اصول سرمایه گذاری مبتنی بر استراتژی معاملاتی مومنتوم آشنا شوید. لذا شرکت مهد سرمایه همواره سعی دارد تا ریزترین و عمقی ترین مسائل را در آموزش های خود لحاظ کند تا دانشجویان عزیز پس از پایان دوره با کوله باری از اطلاعات به دنیای سرمایه گذاری در بورس قدم بگذارند و با تلاش های بی وقفه ی خود به موفقیت های ارزشمندی دست پیدا کنند.

اندیکاتورهای محبوب مبتنی بر استراتژی معاملاتی مومنتوم

تریدرهای مومنتوم لزوماً نگران اصول بنیادی دارایی، مانند چشم انداز رشد بلند مدت و شرایط اقتصادی  پیرامون آن نیستند. آنچه که تریدرهای مومنتوم به آن اهمیت می دهند همان حرکت قیمت می باشد. به همین دلیل است که اکثر تریدرهای مومنتوم به تجزیه و تحلیل تکنیکال و اندیکاتورها تکیه دارند تا زمان ورود و خروج در معاملات را تعیین کنند. لذا در زیر به معرفی محبوب ترین اندیکاتورهای مومنتوم می پردازیم:

مهد سرمایه استراتژی معاملاتی ممنتوم

اندیکاتورهای مومنتوم معروف عبارتند از:

  • اندیکاتور مومنتوم
  • اندیکاتور RSI
  • میانگین متحرک
  • اسیلاتور استوکاستیک

خلاصه ای بر معاملات مبتنی بر مومنتوم

  • استراتژی معاملاتی مومنتوم روشی است که در آن با توجه به قدرت اخیر روند قیمت ها می توان زمان مناسب برای خرید و فروش را تعیین کرد.
  • آن ها موقعیتی را ایجاد می کنند تا از تغییر قیمت مورد انتظار استفاده کنند و سپس منتظر می مانند تا زمانی که روند قدرت خود را از دست داد، بلافاصله آن موقعیت و حالت را می بندند.
  • استراتژی معاملاتی مومنتوم بر اساس حجم (volume)، نوسان پذیری (Volitility)، و دوره ی زمانی (time frame) طبقه بندی می شود.
  • عملکرد معاملات مومنتوم به گونه ای است که تریدرها را قادر خواهد کرد تا نرخ تغییر قیمت یا حجم دارایی را مشخص کنند. از آنجا که هیچ یک از قیمت ها و حجم ها به طور نامحدود در یک جهت ادامه نخواهد یافت، لذا مومنتوم به عنوان یک مقیاس نوسان کننده تلقی می شود.
  • تریدرهای مومنتوم به جای در نظر داشتن رشد دراز مدت و اصول اساسی، بیشتر بر عملکرد قیمت تمرکز دارند.

 

دوره کوچینگ مهد سرمایه - هوش مصنوعی

مطالب مرتبط

بالاترین سطح آموزش الگوتریدینگ در بازارهای مالی را در دوره کوچینگ مهد سرمایه خواهید یافت. برای اطلاعات بیشتر به صفحه کوچینگ مراجعه نمایید.


اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *