چطور سرمایه گذاری خود را در بورس شروع کنیم؟

فهرست مطالب

بازار بورس از بازارهای مالی است که افراد زیادی تمایل دارند در آن سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند سرمایه های خود را چندین برابر کنند. البته باید بدانید که سرمایه گذاری در بازار‌بورس هم مانند تمام بازارهای مالی دیگر نیازمند تخصص و مهارت و تجربه است. اگر بخواهیم تعریف بسیار ساده ای از بورس بیان کنیم باید بگوییم که بورس همان بازاری است که معامله اوراق بهادار در آن انجام می‌شود و این اوراق هم دارای انواع متفاوتی هستند که از میان آنها می توان به اوراق حقوق صاحبان سهام، اوراق بدهی و ابزارهای مشتقه و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که هر کدام از این اوراق ها  ابزار مالی به حساب می‌آیند که نشان دهنده این موضوع هستند که شما در ازای پرداخت پول، سهام یک شرکت را خریداری کرده اید. یعنی در واقع بر اساس آن مقدار پولی که پرداخت کرده اید به همان میزان هم سهام دریافت خواهید کرد. می‌توانید تصور کنید که پول تان را در یک بازه زمانی مشخص سود بیشتر داده است. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه می توان سرمایه گذاری در بازار بورس شروع کرد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این خصوص به دست آورید.

بورس ایران

نحوه سرمایه گذاری سهام عادی در بازار بورس ایران 

سهامی به عنوان سهام عادی وجود دارد که با پرداخت مبلغی مشخص بخشی از سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید. در واقع به همان میزان که شما سهام شرکتی را دریافت کرده اید، به همان اندازه هم مالکیت آن شرکت را دارا هستید. در این صورت این نوع اوراق که شما خریداری کرده اید دارای دو ارزش اسمی و بازاری است. باید بدانید که ارزش بازاری قیمت همان سهم شما است که معامله می شود.

در واقع شما به واسطه خرید سهام عادی قیمت سهام خود را افزایش می دهید و به این صورت سود می کنید. شما می توانید به صورت روزانه معامله و خرید و فروش کنید که این خرید و فروش ها همان عرضه و تقاضا در بازار بورس است.

چه مقدار پول برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس نیاز است؟

میزان پول مورد معامله در بازار بورس اهمیت خاصی ندارد و افراد می توانند با سرمایه های بسیار کم هم وارد معامله در بازار بورس شوند. برای مثال شما می‌توانید حتی با صد هزار تومان هم معامله خود را شروع کنید. نکته قابل توجه این است که حتماً باید از سرمایه های مازاد و اضافی خود برای سرمایه  گذاری در بازار بورس استفاده کنید. این سرمایه ها شامل سپرده های بانکی و یا حتی سرمایه‌هایی که به آنها نیاز ندارید، است.در بازار بورس باید به سودی بلند مدت نگاه کنید تا در زمان کوتاهی دچار ضرر و زیان نشوید.

بورس ایران

آموزش ورود به بورس برای سرمایه گذاری

در ادامه این مقاله  در مورد کد بورسی صحبت کنیم که سوالاتی بسیار زیادی در مورد آن وجود دارد.

 نگاهی به کد بورسی

همانطور که هر انسانی پس از تولد نیاز به شناسنامه و کد ملی دارد تا هویت او مشخص شود، برای سرمایه گذاری در بورس هم حتماً باید کد بورسی داشته باشید که این کد همان حکم شناسنامه را در بازار بورسی برای افراد دارد. این موضوع را جدی بگیرید که شما بدون داشتن کد بورسی در بازار سرمایه نمی توانید معامله انجام دهید و برای هر فرد تنها یک کد بورسی صادر می شود. این کدهای بورسی ترکیبی از حروف و اعداد هستند که برای دریافت آنها باید به کارگزاری ها مراجعه کرد.

پیشنهاد میشود مقاله جامع تر ما در زمینه مراحل ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی را مطالعه فرمایید.

منظور از کارگزاری چیست؟

به بیان ساده می‌توان گفت کارگزاری‌ها رابطی بین خریداران و فروشندگان سهام به حساب می‌آیند. در واقع اطلاعات خرید و فروش سهام را به هسته معاملات ارسال می‌کنند و پس از  متصل شدن خریدار به فروشنده معامله انجام می‌شود و کارگزاری هم دستمزد دریافت می کند. با توجه به توضیحاتی که به شما داده ایم کارگزاری های زیادی وجود دارند که رقابت هم در بین آنها پیش می آید. هر کدام از این کارگزاری‌ها سعی دارند با ارائه خدمات بهتر مشتریان بیشتری جذب کنند. جالب است بدانید که کارگزاری ها به صورت ماهانه از لحاظ میزان خدمات، جذب مشتری، افزایش معامله و … رتبه بندی می شوند. حتما برای شما هم سوال است که چگونه می توان کد بورسی دریافت کرد؟ در ادامه توضیحات کامل به شما ارائه می دهیم.

پیشنهاد میشود مقاله جامع تر ما در زمینه افتتاح حساب در کارگزاری های ایرانی را مطالعه فرمایید.

چگونه می توان سرمایه گذاری را در بازار بورس شروع کرد؟

همان طور که در قسمت بالاتر هم توضیح داده ایم، برای سرمایه گذاری در بازار بورس ابتدا باید کد بورسی دریافت کنیم که این خود به واسطه کارگزاری ها صادر می شود. توجه داشته باشید که در این کارگزاری ها و دفاتر منتخب از خدمات پیشخوان ارتباط دارند و همکاری می کنند. پس افراد می‌توانند هم از طریق کارگزاری که انتخاب کرده‌اند و از طریق دفاتر خدمات پیشخوان ای که با کارگزاری مربوطه آنها همکاری دارد، کد بورسی را دریافت کنند.

سرمایه گذاری,اوراق بهادار,کد بورسی

منظور از سامانه سجام چیست؟

سامانه سجام همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که به واسطه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به سرمایه‌گذاران به وجود آمده است. شما به عنوان فردی که می خواهید برای اولین بار وارد بازار بورس شوید فقط کافی است تا یک بار در این سامانه ثبت نام کنید و اطلاعات مشخصات خود را در آن ثبت کنید. در این صورت می توانید از تمامی خدمات بازار سرمایه مانند تمامی افراد استفاده کنید.

شیوه انجام کار به این صورت است که شما باید ابتدا از طریق سایت سامانه سجام ثبت نام خود را انجام دهید، سپس کد پیگیری دریافت خواهید کرد و همراه آن کد پیگیری و کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت باید به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت یکی از کارگزاری ها مراجعه کنید. در این مرحله پس از ارائه مدارک ثبت نام،  کد ۱۰ رقمی دریافت خواهید کرد.

از چه زمانی می توان خرید و فروش سهام را در بازار سرمایه شروع کرد؟

توجه داشته باشید که پس از انجام تمامی این مراحل که برای شما قید کرده ایم ، با دریافت کد بورسی و کد آنلاین می توانید خرید و فروش سهام خود را به راحتی انجام دهید. همانطور که قبلاً هم توضیح داده ایم برای انجام معامله در بازار بورس حتما باید تخصص و مهارت کافی داشته باشید تا دچار ضرر و زیان نشوید.  در واقع یکی از مهمترین وظایفی که فعالان بازار بورس باید بر عهده بگیرند آموزش کامل معامله گری است.

مطالب مرتبط :

معامله گری پرسود به سبک پرایس اکشن

روانشناسی معامله گری

اگر بدون هیچ گونه آشنایی و تجربه ای وارد معامله در بازار بورس شوید نه تنها سرمایه شما بیشتر نمی شود بلکه ممکن است همان سرمایه اولیه خود را هم از دست بدهید. اگر تمایل به یادگیری معامله در بازار بورس دارید، آشنایی با انواع تحلیل ها اعم از تحلیل تکنیکال و بنیادی و غیر بسیار اهمیت دارد. شما می توانید از مشاوران و متخصصان که در این حوزه فعالیت دارند آموزش ببینید و از آنها مشورت بگیرید.

توجه به اخبار بورس

باید بدانید یکی از رفتارها و ویژگی‌های بازار سهام واکنش بسیار زیاد به اخبار ها و تحولات آینده است. به همین علت فعالانی که در این بازار کسب درآمد می کنند حتماً باید تمامی اخبار که مرتبط با وضعیت یک سهام شرکت است را زیر نظر بگیرند. گاهی اخبار ممکن است مربوط به صنعت و کل بازار باشد. به همین علت حتما توصیه می‌شود که اخبار مرتبط با بازار بورس را حتماً از منابع معتبر و شناخته شده دنبال کنید. قطعا شما صحبت‌هایی در مورد شایعات بورسی شنیده‌اید، می خواهیم بدانیم که این شایعات بورسی چقدر اهمیت دارند.

 

اخبار بورس

 اطلاعاتی در مورد شایعات بورسی

همانطور که توضیح داده ایم اخبار بورسی برای سهامداران بسیار اهمیت دارد و البته همین موارد هم باعث ایجاد شایعات بورسی می شوند. گاهی مشاهده می کنیم که سهامداران نسبت به شایعات بورس واکنش‌های زیادی نشان می‌دهند که این واکنش ها کاملاً هیجانی هستند. باید بدانید که در بسیاری از موارد این شایعات صحت ندارند و ممکن است سهامداران در پی این شایعات متحمل ضرر شوند.

پیشنهاد میشود مقاله جامع تر ما در زمینه سرمایه گذاری کلاغی در بورس چیست؟ را مطالعه فرمایید.

تحلیل برای شروع سرمایه گذاری در بورس

اگر می خواهید سرمایه‌گذاری کاملاً بهینه داشته باشید حتماً باید تحلیل بورس را هم فرا بگیرید. افرادی که توانستند سودهای بسیار خوبی از بازار سرمایه به دست آورند پس تحلیل گران خوبی هم هستند. تحلیل هایی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و تکنو فاندامنتال و روانشناسی بازار از مهم‌ترین تحلیل ها در بازار سرمایه هستند که می‌توانید این تحلیل ها را از افراد با تجربه و یا کارشناسان بورسی فرا بگیرید. در مقاله های قبلی در مورد تحلیل تکنیکال و بنیادی توضیحات جامعی داده ایم.

 چگونگی خرید و فروش سهام

برای سفارش و خرید و شروع سرمایه گذاری خود ابتدا باید بر روی یک نماد در سامانه های معاملاتی انتخاب کنید و با انتخاب گزینه خرید، وارد پنل سفارش شوید. در بخشی که برای شما به نمایش داده می‌شود باید تعداد و قیمت را ثبت کنید و در نهایت سفارش خود را ارسال کنید. برای فروش سهام خود هم باید از قسمت پرتفو سهم مورد نظر خود را انتخاب کنید و در پنجره ای که برای شما باز می شود قیمت مورد نظر و تعداد را ثبت کنید و در نهایت هم گزینه ارسال فروش را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: آموزش خرید و فروش سهام در بورس ایران

 نکات قابل توجه

توجه داشته باشید که تمامی معاملات بورس از ساعت 9 تا 30/12  قابل انجام است. از ساعت ۸:۴۵ تا ساعت 9 هم یک مرحله به نام پیش گشایش وجود دارد که شما در این مرحله تنها می توانید سفارش خود را ارسال کنید و تا ساعت شروع معاملات ، سفارش انجام نمی شود. برای آگاهی و تحلیل یک سهم ابتدا باید آن را در پرتفوی خود جستجو کنید. سپس قیمت و روند آن را در چند ماه گذشته مورد بررسی قرار دهید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد چگونگی شروع سرمایه گذاری در بورس بدست آورده باشید.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *