همه چیز در مورد طلا

همه چیز در مورد طلا

فهرست مطالب

در طول تاریخ، طلا به واسطه درخشندگی و زیبایی منحصر به فردش ، همواره مورد نظر و توجه انسان بوده است. با همین منطق سالیان دراز طلا را به عنوان نشان و نماینده ای از خورشید در زمین به شمار می آوردند. شاید یکی از دلایل اصلی تشابه طلا و خورشید ، رنگ زرد آن باشد. طلای زرد محبوب ترین رنگ آن است اما امروزه رنگ های متنوع دیگری از این فلز گران بها و زیبا دیده می شود. فرایند آلیاژ سازی طلا که همان مخلوط کردن طلای خالص با فلزات دیگر است علاوه بر افزایش خاصیت چکش خواری آن ، تنوع رنگی این فلز گران بها را نیز مهیا می سازد.

رنگ بندی و عیار طلا

طلای سفید از ترکیب طلای خالص با فلزاتی نظیر پالادیوم و نقره ایجاد می شود. اغلب جهت سخت تر کردن سطح خارجی طلا و همچنین افزایش درخشندگی آن ، روکشی از رادیوم به طلای سفید اضافه می کنند. در ایالات متحده طلای سفید از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اضافه کردن مس به طلای خالص رنگ صورتی به آن می دهد.

رنگ های غیر معمول تر طلا مثل آبی و بنفش نیز از اضافه کردن ایندیم و آلومینیوم به سطح آلیاژ طلا به دست می آید . طلای سیاه هم از افزودن اکسید کبالت به طلا حاصل می شود. وزن طلا با اونس تروی که معادل ۱۰۳۴۷۶۸/۳۱ گرم است اندازه گیری می شود . اما عیار طلا را با قیراط بیان می کنند. قیراط به نسبت میزان طلای خالص در آلیاژ طلا اشاره دارد و عدد آن حداکثر ۲۴ می باشد.

به عنوان مثال اگر عیار یک قطعه طلا ۱۸ باشد ، بدین معناست که از ۲۴ واحد ، ۱۸ واحد آن یعنی ( ۷۵ درصد ) را طلای خالص و مابقی را سایر فلزات از جمله نقره و مس تشکیل میدهند. حداقل عیار یک قطعه طلا در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایالات متحده حداقل عیار قابل قبول ۱۰ است ولی عیار ۱۴ محبوب ترین می باشد . در کشورهای فرانسه ، انگلستان ، اتریش، پرتغال و ایرلند حداقل عیار را ۹ در نظر می گیرند و در دانمارک و یونان عدد ۸ به عنوان حداقل عیار قطعات طلا تعیین شده است.

جدول زیر عیار و ترکیبات آلیاژ های مختلف طلا را نشان می دهد :

طلا

شایان ذکر است در جدول فوق فقط اطلاعات کمترین و بیشترین عیار های طلا درج شده و اطلاعات عیار های بین این دو عدد بیان نشده اما می توان ترکیبات دیگر این آلیاژها را به طور تقریبی برآورد نمود.

بازار جواهرات در جهان

سه بازار اصلی جواهرات در جهان به ترتیب چین ، هند و ایالات متحده می باشند که هر کدام بسته به نوع فرهنگ و رسوم خود به تقاضای جهانی جواهرات دامن می زنند. در پایان سال ۲۰۱۵ تقاضای جواهرات طلا در حدود ۵۷ درصد کل تقاضای طلا را در برگرفت که ۶۰ درصد آن را دو کشور چین و هند به خود اختصاص دادند.

در کشور چین رسم است که در مناسبت های مختلف بزرگ تر ها به جوان تر ها طلا هدیه می دهند. ثروتمندان چینی به نوزادان تازه متولد شده خانواده، چاپستیک (چوب هایی که در شرق آسیا از آن به عنوان قاشق جهت غذا خوردن استفاده می کنند) ساخته شده از طلا هدیه می دهند و این گونه تولد وی را جشن می گیرند. عموماً خرید طلا در سال نو چینی بسیار بالا می رود .

در برخی شهرهای چین مانند شانگهای فروشگاه های بزرگی وجود دارد که قطعات طلا به صورت هدیه های آماده و بسته بندی شده در اختیار متقاضیان قرار می دهند تا در زمان هایی چون سال نو به دوستان و اقوام خود هدیه بدهند.

اغلب این قطعات طلا در اشکالی چون اژدها، مار، ببر و اسب تولید و به فروش می رسد. با توجه به رشد اقتصادی کشور چین در سال های اخیر و چشم انداز این رشد در آینده ، به نظر نمی رسد از تقاضای جواهرات در این کشور کاسته شود. از طرفی تحقیقات انجام شده توسط هیئت جهانی طلا نشان می دهد مردم چین خرید جواهرات را یک سرمایه گذاری مناسب به حساب آورده و آن را حتی برتر از سرمایه گذاری های مالی می دانند.

دهانتراس اولین روز از جشن های دیوالی در هند است . در این روز که به روز تجلیل از ثروت معروف است هندیان از الهه ثروت و رفاه می خواهند که در سال پیش رو به خانه هایشان بیاید. آنها در جشن دیوالی که از مهمترین روزهای تقویم هندی است به خرید طلا و جواهرات روی می آورند . در فرهنگ هند، جواهرات موجب اتفاقات خوب و دور کردن حوادث ناگوار از انسان می شود .

با تولد یک دختر، گویی ثروت زیادی در آینده نصیب آن خانواده خواهد شد چرا که در زمان ازدواج این دختر ، داماد طبق رسم باید مقدار زیادی جواهرات برای عروس خریده که به وسیله آن ، عروس امنیت مالی مناسبی به دست خواهد آورد.

بازار جواهرات ایالات متحده در سال های اخیر از یک بازار با تولید یکسان و انبوه به یک بازار بر پایه مدل و برند تبدیل شده است . تقاضای اصلی جواهرات در آمریکا در زمان ازدواج افراد است . در سال ۲۰۱۵ ، مبلغ ۷/۹ میلیارد دلار حلقه ازدواج در ایالات متحده به فروش رسیده است . به طور متوسط هر زوج آمریکایی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در جشن عروسی خود طلا می خرد و این میزان با توجه به تنوع مدل ها و مارک های جدید ، در حال افزایش است .

با اینکه طیف وسیعی از رنگ ها برای جواهرات موجود در بازار طلای ایالات متحده در دسترس است اما قریب به ۷۰ درصد عروس ها، طلای سفید را ترجیح می دهند. حلقه طلای سفید در سال ۲۰۱۵ در آمریکا بیش از ۳/۶ میلیارد دلار فروش را به خود اختصاص داده است.

 

همه چیز در مورد طلا

 

طلا و جواهرات در ایران

در گزارش مربوط به ذخایر طلای کشورهای جهان که توسط هیئت جهانی طلا و در آوریل ۲۰۱۶ منتشر گردید نام ایران جزء ۵۰ کشور نخست این جدول مشاهده نمی شود . رتبه پنجاهم این رده بندی به کشور بلغارستان با ۲/۴۰ تن ذخیره طلا اختصاص دارد. البته منظور از ذخیره ، میزان طلایی است که در مالکیت نهادهای رسمی یک کشور چون بانک های مرکزی می باشد و ذخایر معدنی بالقوه را شامل نمی شود .

طبق آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ۱۲ معدن طلا در کشور وجود دارد که مهم ترین آن ها معدن زرشوران در ۳۵ کیلومتری تکاب، معدن آق دره در ۳۰ کیلومتری تکاب و معدن موته در ۵۰ کیلومتری گلپایگان هستند. سنگ های معدنی این معادن بین ۵/۱ تا ۲ گرم در تن طلای خالص داشته و میزان ذخایر کشف شده قطعی در کشور بالغ بر ۳۰۰ تن است . هم اکنون در ایران سالانه ۵/۲ تن طلا استخراج می شود که با سرمایه گذاری انجام شده پیش بینی می شود در سال های آتی این رقم به ۵ تن برسد.

با وجود اینکه صنعت طلا و جواهر ایران از پیشینه چندین هزار ساله برخوردار است اما در تولید طلا و جواهر، سهم کشور حداکثر به یک درصد جهانی آن می رسد و جایگاهی در میان دیگر کشورهای جهان ندارد. این در حالی است که از منظر تقاضا ، ایران با ۹/۷۰ تن مصرف در سال ۲۰۱۵ پس از ترکیه با ۱/۷۲ تن و بالاتر از ویتنام با ۴/۶۳ تن مصرف در جایگاه هشتم جهان قرار دارد.

عمده مصرف طلای کشور در صنعت جواهر سازی است . ایرانیان نیز مانند بسیاری از کشورهای در مراسم عقد و عروسی زوجین به خرید طلا اقدام می کنند و خرید حلقه و سرویس طلا ، رسمی رایج در کلیه اقوام ایرانی است . طلا حتی در تعیین مهریه نیز نقش مهمی دارد و اغلب مهریه دوشیزگان بر پایه سکه طلا تعیین می شود . عیار مرسوم جواهرات طلا در ایران ۱۸ است البته به جز طلای یزدی که عیار آن ۲۰ می باشد .

با اینکه طلای زرد بین مردم کشورمان از محبوبیت زیادی برخوردار است اما در سال های اخیر و اغلب در میان قشرهای جوان ، طلای سفید نیز مشتریان بسیاری را به خود می بیند. تولید طلا های رنگی در ایران به دلیل برخی ضعف های تکنولوژی چندان اجرایی نشده و به همین جهت بخش عمده ای از طلا های رنگی موجود در بازار وارداتی می باشد.

برگرفته از کتاب همه چیز در مورد طلا

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *