11 قانون و اصول سرمایه گذاری موفق در بورس

فهرست مطالب

اگر می‌خواهید در بورس وارد شوید به یک سری قوانین و اصول سرمایه گذاری  نیاز دارید تا در این عرصه، موفق شوید و سرمایه خود را از خطرات در امان نگه دارید. حال در این نوشته به این قوانین مهم اشاره می‌کنیم و باید بدانید که بیشتر این قوانین بر پایه مسائل روانشناسی فردی استوارند و به اصلاح رفتار فرد سرمایه گذار تاکید می‌کنند.

بازار بورس، همواره یک بازار جذاب برای سرمایه گذاری بوده است ولی در عین حال می‌تواند یک بازار پرریسک برای افرادی باشد که دانش کافی را در زمینه سرمایه گذاری ندارند و این افراد غیر مطلع معمولا در بورس دچار زیان می‌شوند چونکه سرمایه گذاری در بورس نیاز به یک برنامه و پلن نوشته شده و منسجم دارد و هر فرد باید یک سری اصول سرمایه گذاری برای خود داشته باشد که از آنها پیروی کند و به قوانین خود پایبند باشد. در این نوشته به تعدادی از قوانین سرمایه گذاری در بورس می پردازیم که افراد صاحب نام فعال در بورس‌های جهانی همچون وارن بافت هم به آنها معترف هستند.

تعدادی از مهمترین قوانین و اصول سرمایه گذاری در بورس

۱- مانند یک سرمایه گذار موفق، آموزش بورس را فراموش نکنید

یکی از مهمترین قوانین سرمایه گذاری در بورس آموزش دیدن است؛ هرگز نباید از ضرورت آموزش بورس غافل شوید و به هزینه ای که برای آموزش پرداخت می‌کنید مثل یک حق بیمه نگاه کنید چون در واقع نیز همین طور است و آموزش، شما را در برابر خطرات سرمایه گذاری بیمه می‌کند و باعث می‌شود در پس زمینه ذهن خود در برابر موقعیت های پیش بینی نشده، راه حل های آماده داشته باشید و به آسانی فریب پیچ و تاب های چارت را نخورید. آموزش، همینطور باعث می‌شود که به تصمیمات خود اطمینان بیشتری داشته باشید و مطمئن تر قدم بردارید.

قوانین سرمایه گذاری در بورس

۲- در بازار بورس کوتاه مدت فکر نکنید

همان طور که می‌دانید، سرمایه گذاری با معامله گری و نوسانگیری فرق می‌کند و برای سرمایه گذاری در بورس باید صبور باشید و نباید با هر بالا و پایینی در قیمت به هیجان  و استرس بیفتید یا وسوسه شوید که سهام خود را پیش از موقع بفروشید. یک سرمایه گذار باید دیدگاه بلند مدت داشته باشد. اگر صبور نباشید هیچ وقت سرمایه گذار موفقی نخواهید شد.

یکی از راهکارهایی که به شما در این کار کمک می‌کند دوری کردن از نگاه هر روزه به نمودارِ بازار است؛ نیازی نیست که سرمایه گذار هر دقیقه به چارت زل بزند با این کار تنها استرس می‌گیرد و در نهایت با یک سود ناچیز یا حتی در زیان سهام خود را خواهد فروخت.

۳- دمدمی مزاج نباشید

از جمله مهمترین قوانین سرمایه گذاری در بورس و اکثر بازار های مالی دیگر این است که دمدمی مزاج نباشید و وقتی تصمیمی گرفتید به آن پایبند باشید برخی از افراد فعال در بورس از خود هیچ اراده ای ندارند و چشم به دهان بقیه هستند هر زمان دیگران خرید کردند این افراد نیز از بقیه پیروی می‌کنند و مرتب سوال می پرسند که شما هم فلان سهم را خرید کرده اید یا نه و چه زمانی آن را بفروشم؟ مشکل اصلی این  نوع افراد نداشتن دانش و آموزش کافی است و بعد از این مسئله ترس و ریسک گریزی مشکل بعدی آنهاست و مطمئنا هیچ گاه در بورس موفق نخواهند شد حتی اگر در کوتاه مدت سودهای اتفاقی داشته باشند.

قوانین سرمایه گذاری در بورس

۴- طمع نکنید

شاید تاکنون این جمله را بسیار شنیده باشید که می‌گوید: «طمع آرد به مردان روی زردی» در بورس هم این قضیه صادق است. اگرچه گفته می‌شود در سرمایه گذاری باید بلند مدت فکر کنید ولی نه تا حدی که واقع بینی خود را از دست بدهید.

مثلا وقتی می‌بیند سهامی که خریده اید چندین برابر سود کرده است نباید اجازه دهید طمع، سود تان را از شما بگیرد چون هیچ بازاری تا ابد صعودی نخواهد بود و سرانجام حداقل مقداری از مسیر رفته را باز خواهد گشت پس اگر سود خوبی کرده اید لااقل مقداری از آن را برداشت کنید. برای اینکه طمع دست شما را نبندد باید یک حد سود ذهنی داشته باشید که وقتی بازار به آن قیمت رسید تمام یا بخشی از سهام خود را بفروشید.

۵- امید واهی نداشته باشید

یکی دیگر از قوانین سرمایه گذاری در بورس این است که امید شما بر اساس واقعیت باشد یعنی اینکه اولا با چشم باز و بعد از تحقیق و بررسی درست، سهام مورد نظر خود را خریداری کنید و بعد اگر فهمیدید که اشتباه کرده اید و سهام بازنده را خریداری کرده اید نباید با امید واهی خود را گول بزنید که سهام دوباره اوج خواهد گرفت. در این حالت ها باید جرات پذیرش زیان را داشته باشید و هر چه زودتر سهام زیانبار را بفروشید چون اگر به حرفهای امید کاذب گوش دهید ممکن است چندین برابر زیان فعلی، زیان کنید و حتی کل سرمایه خود را از دست بدهید پس پذیرش سریع زیان کوچک بسیار بهتر از گرفتار شدن در باتلاق زیان های سنگین است.

قوانین سرمایه گذاری در بورس

۶- خرید در کف و فروش در سقف را فراموش کنید

اگر فکر می‌کنید که حتما باید در کف بازار بخرید و در سقف بفروشید باید بدانید که مسیر اشتباه را در پیش گرفته اید چون شاید کف و سقفی که انتظار آن را دارید هیچ وقت در آنجایی که می‌خواهید، شکل نگیرد و در این حالت موقعیت های سود آور زیادی را از دست خواهید داد پس بهتر است به جای وسواس داشتن برای گرفتن بیشترین سود، تمرکز خود را روی گرفتن سود های مطمئن تر بگذارید.

۷- تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید

در بازار بورس هیچ چیز قطعی و ۱۰۰% نیست پس فکر نکنید اگر در حال حاضر شرایط برای سهام یک شرکت کاملا مطلوب است در آینده نیز حتما همین طور خواهد بود و یک سرمایه گذار موفق ریسک های غیرمنتظره و پیش بینی نشده را نیز در نظر می‌گیرد و تمام سرمایه خود را بر روی یک نوع سهم، سرمایه گذاری نمی‌کند بلکه یک سبد سهام تشکیل می‌دهد و در آن سهام با ریسک های متفاوت را خریداری می‌کند. با این کار اگر یک نوع سهم سقوط کرد کل دارایی فرد به خطر نمی افتد بلکه تنها مقداری در زیان خواهد رفت که شاید با سود انواع دیگر سهامی که خریداری کرده است جبران شود پس اصطلاحا نباید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد بگذارید.

۸- بی اطلاع نباشید

اگر می‌خواهید در بورس فعالیت کنید باید بخشی از وقت خود را صرف آگاهی از اخبار مرتبط کنید چون اخبار و موضوعات فاندامنتال در آینده سهام اهمیت زیادی دارد و نباید از این بخش بی اطلاع باشید چون در این صورت تصمیمات اشتباهی خواهید گرفت که ممکن است سرمایه شما را به خطر بیندازد. علاوه بر آگاهی از اخبار، موضوع دیگر این است که باید بدانید که ممکن است  اخبار و وقایع چه اثراتی بر قیمت سهام شما بگذارند و این مسئله همان تحلیل بنیادی یا فاندامنتال است که برای موفقیت در بازار بورس به آن نیاز دارید.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *