سرمایه گذاری کلاغی در بورس چیست؟

فهرست مطالب

آموزش دوره های بورس، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی یکی از موانع سرمایه گذاری کلاغی در بورس است. در واقع هرچه اطلاعات و آگاهی افراد از بازار بورس و جو حاکم بر آن بیشتر شود، سرمایه گذاری مطمئن تر و امن تری خواهید داشت و سود بالاتری نیز به دست خواهید آورد.

سرمایه گذاری کلاغی چیست؟

امروزه در بین سرمایه گذاران اصطلاحی با عنوان سرمایه گذاری کلاغی در بورس بسیار رواج پیدا کرده است؛ یکی از انواع سرمایه گذاری در بورس ، سرمایه گذاری کلاغی است که سرمایه گذار بر طبق نظرات دیگران دست به معامله می زند.

اصطلاح سرمایه گذاری کلاغی در بورس از کجا آمده است؟

همه ی ما حتما ضرب المثل معروف (کلاغ می خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد) را بارها شنیده ایم؛ در حقیقت این مثل به افرادی اشاره دارد که درگیر تقلید کورکورانه بوده و در هر کاری نظر دیگران را اعمال می کنند.

این افراد در همه جا هستند؛ یکی از جاهایی که اینگونه افراد فعالیت دارند، بازار بورس است. حال سوال پیش می آید که این افراد در این بازار چگونه وارد معامله می شوند؟

سرمایه گذاری در بازار مالی نیازمند آموزش بورس و کسب اطلاعات در زمینه ی تحلیل بازار بورس، تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی می باشد. بدون فراگیری این موارد، سرمایه گذاری در بورس با ریسک بالایی همراه بوده و با هر اشتباه کوچک، این امکان وجود دارد که سرمایه گذار تمامی دارایی خود را از دست دهد. افرادی که بدون آموزش بورس، وارد معامله گری می شوند، در واقع سرمایه گذاری کلاغی در بورس را انجام می دهند. روش فعالیت اینگونه سرمایه گذاران بورسی به این شکل است که طبق نظرات سایر سهامداران وارد بازار بورس شده و به خرید سهامی که دیگران پیشنهاد می کنند، مبادرت می ورزند.

این افراد با تقلید کورکورانه، و بدون توجه به شرایط سرمایه گذاری، در معاملات خود دچار زیان شده و شکست های بزرگی خواهند خورد.

رفتارهای کورکورانه همیشه معلول عواملی چون عدم آگاهی، عدم اعتماد به نفس و … می باشد. شخصی که در مورد نحوه ی خرید سهام ، سهام بنیادی، زمان فروش سهام اطلاعاتی ندارد، و در واقع اعتماد به نفس انجام معامله را نیز در خود نمی بیند؛ دنباله رو افرادی خواهد بود که آنها نیز به دنبال منافع خود هستند؛ بنابراین راهکار مناسبی را برای این اشخاص ارائه نخواهند کرد.

سرمایه گذاری کلاغی در بورس چیست؟

سرمایه گذاری کلاغی در بورس چه عواقبی خواهد داشت؟

سرمایه گذاری کلاغی در بورس هیچگاه با موفقیت همراه نبوده و سهامدارانی را که به این روش معامله می کنند، دچار ضرر و زیان خواهد کرد. از عواملی که سبب می شود سرمایه گذاری بدون آگاهی و تقلیدی به شکست بیانجامد می توان این موارد را مطرح کرد:

  • تشویق به خرید برخی نمادها برای بالا بردن سود عده ای خاص در بازار بورس

همانطور که میدانید، در بازار بورس همه به دنبال منافع خود هستند و کمتر پیش می آید که پیشنهاد خرید سهمی، برای نفع بردن شما باشد. در بازارهای مالی همه به دنبال این هستند تا به سودهای بالا و هنگفت دست یابند؛ و برای رسیدن به این هدف راهکارهای مختلفی دارند.

این افراد با اطلاع از وجود افراد بی اطلاع و مبتدی در بازار بورس، شروع به پخش اخبار و ادعاهایی در مورد افزایش ارزش یک سهم می کنند؛ این اخبار در انواع فضای مجازی دهان به دهان گشته و به گوش افراد ناوارد در بورس می رسد.

این افراد هم به دلیل عدم آموزش بورس، برای خرید اینگونه سهام ترغیب می شوند. پس از بالا رفتن تقاضا در اینگونه سهام، و رشد شارپی نماد مورد نظر، افرادی که اخبار کذب پخش کرده بودند با آگاهی از پایین آمدن قیمت سهم در آینده، در زمان مناسب سرمایه ای را که خود وارد کرده بودند، را بیرون می کشند. و در نهایت سهم مورد نظر افت قیمتی پیدا کرده و سهامداران دیگر را وارد ضرر می کند.

در ادامه سهامدارانی که دچار زیان شده اند، سهم خود را با ضرر بالا فروخته و دوباره وارد سهامی می شوند که تبلیغات فراوانی بر روی آنها انجام شده است. و دوباره به همین منوال این کار را ادامه می دهند و در نهایت از هر سهمی با ضرر بیرون می آیند.

  • پایین آمدن اعتماد به نفس برای انجام هر معامله ای

در هر معامله ای داشتن اعتماد به نفس و پرهیز از هرگونه تشویش ذهنی و استرس از ارکان اولیه و مهم آن به شمار می رود. افزایش اعتماد به نفس در بازار بورس از طریق آموزش بورس و بالا بردن آگاهی و دانش خود و نیز استفاده از تجربیات مفید و ارزنده ی دیگران است.

در بازار بورس، هر سرمایه گذاری باید برای معاملات خود سیاستی را اتخاذ کند و بر طبق آن و با توجه به وضعیت بازار و همچنین با تکیه بر آموخته های بنیادی و تکنیکال بورس، معاملات خود را انجام دهد و اگر اینگونه نباشد همیشه محتاج نظرات دیگران بوده و همین دلیل است بر کاهش اعتماد به نفس و انجام سرمایه گذاری کلاغی در بورس و در اکثر موارد با ضررهای مالی جبران ناپذیری همراه خواهد بود.

حال این سوال پیش می آید که بهترین روش در انجام معاملات بورسی چیست؟

سرمایه گذاری کلاغی در بورس چیست؟

صحیح ترین روش سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاران در بورس، زمانی به موفقیت خواهند رسید که از این راهکارها که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، به نحو احسن استفاده کنند:

  • راهکار اول: داشتن نقشه راهبردی برای سرمایه گذاری و معاملات خود در بورس

هر سرمایه گذاری قبل از ورود به بازار سرمایه، باید برای خود برنامه و هدفی طراحی کرده و به آن برنامه پایبند باشد.

  • راهکار دوم: گذراندن دوره های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار سرمایه

آموختن دوره های آموزشی بازار سرمایه و تکیه کردن بر سیگنال هایی که خود بازار و جو حاکم بر آن به ما می دهد، بهترین روش برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود سرشار در بورس می باشد. تکیه بر نظرات دیگران و دنباله رو بودن آنها، نه تنها برای سرمایه گذار سودی نداشته و اعتماد به نفس او را کاهش می دهد بلکه در اکثر اوقات ضررهای زیادی را متوجه او خواهد کرد.

  • راهکار سوم: آموختن از تجربیات دیگران

تقلید کورکورانه در بورس و به عبارتی سرمایه گذاری کلاغی در بورس، از روش های سرمایه گذاری مطرود در معاملات بورسی بوده و به جای آن استفاده از تجربیات افراد موفق در بورس می تواند راهکارهای جدیدی را پیش روی ما گذاشته و ما را در راهی که پیش گرفته ایم موفق تر نماید.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *