دامنه نوسان قیمت در بورس به چه معناست؟

دامنه نوسان قیمت در بورس به چه معناست؟

فهرست مطالب

بازار بورس در کشور های مختلف وجود دارد و به صراحت می توانیم این بازار را ، یک بازار رقابتی برای کسب سود و منفعت بیشتر به شمار آوریم. اما آیا می دانید دامنه نوسان قیمت در بورس چیست؟ چرا لازم است پیش از خرید سهام به برخی از این اصطلاحات مهم در بازار بورس توجه کنیم؟

بدون شک تمامی خریداران و فروشندگان سهام، لازم است از قیمت و نوسان قیمت بازار بورس، اطلاعات به دست بیاورند. زیرا هیچ سهام شرکتی در طول یک روز، از قیمت ثابتی برخوردار نیست. دامنه نوسان قیمت سهام شرکت ها هر روز بسته به میزان حداقل قیمت مجاز و حداکثر قیمت مجاز، تعیین می شود.

در واقع باید بگوییم منظور از دامنه نوسان قیمت در بورس، قیمت مجازی است که خریداران و فروشندگان سهام با آن در طول روز به معامله می پردازند.

علت وجود دامنه نوسان در بازار بورس چیست؟

از آنجایی که در بازار بورس ایران کمبود اگاهی های مالی و اشفتگی های قیمت وجود دارد، از سوی دیگر حساسیت بازار به هیجانات و شایعات به خوبی مشخص است، با استفاده از دامنه نوسان قیمت، می توان به راحتی از ضرر و زیان سهامداران خرد و افراد مبتدی که در این بازار فعالیت می کنند، جلوگیری نمود.

در حال حاضر میزان محدودیت نوسان قیمت در بازار های فرابورس و بورس ایران، حداکثر برابر با مثبت ۵ درصد می باشد و حداقل برابر با منفی ۵ درصد است. البته لازم به ذکر است که این دامنه نوسان قیمت برای بازارهای پایه فرابورس و سهام های حق تقدم خرید بورس، اصولا دو برابر است.

یعنی میزان دامنه نوسانی قیمت برای سهامدارانی که در این دو بازار فعالیت دارند، برابر با مثبت ده درصد و منفی ده درصد می باشد. این محدوده مجاز، منجر می شود تا ریسک در بازار بورس کاهش یافته، و از نوسان هیجانی قیمت در بازار به خوبی جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که این میزان دامنه نوسان قیمت برای افراد تازه وارد به این بازار سرمایه گذاری،مفید است. اگر بازار دچار ضرر و زیان شود این افراد ضرر سنگین را متقبل نخواهند شد. تمامی افرادی که دارای کد بورسی هستند، بر روی پروفایل خود می توانند به خوبی قیمت مجاز و قیمت پایانی سهام شرکت های مربوطه را مشاهده کنند.

شما می توانید به راحتی دامنه نوسان قیمت را در یک روز با تمام جزئیات مشاهده نمایید. پس از آن اگر قصد خرید سهام داشته باشید، با توجه به این میزان قیمت تخمین می زنید که نوسان قیمت سهام بین چه قیمتی تا چه قیمت خواهد بود.

دامنه نوسان قیمت در بورس به چه معناست؟

چه زمانی می توانیم شاهد برداشتن دامنه نوسان قیمت باشیم؟

اصولا وقتی می توان این نوسان قیمت را در بازار نداشت، که شرکت با یک رویداد حائز اهمیت روبه رو شود. مثلا شرکت ها تصمیم به افزایش سرمایه بگیرند، یا اقدام به تقسیم سود نمایند، یا حتی اطلاعات با اهمیت شرکت افشا شود و ….، در این حالت نماد بورسی شرکت برای خرید و فروش سهام متوقف می شود.

در این حالت دیگر نمی توان اقدام به خرید و فروش سهام یک شرکت نمود. در این حالت ناظر بازار، با توجه به اطلاعاتی که نماد شرکت به خاطر آن متوقف گردیده است، ممکن است بر روی دامنه نوسان قیمت تاثیر بگذارد. این مسئله در روز بازگشایی نماد، برداشته خواهد شد.

این نکته کاملا طبیعی است که بر اساس ساز و کار حراج در بازار، باید اجازه داده شود تا اطلاعات هر شرکت عرضه کننده سهام، به خوبی بر روی قیمت سهام و میزان عرضه و تقاضا تاثیر واقعی بگذارد. البته اصولا این تاثیر بر روی دامنه نوسان قیمت روزانه تاثیر می گذارد.

یکی دیگر از زمان هایی که نوسان قیمت برداشته می شود، وقتی است که مجمع عادی سالانه در حال تقسیم سود سهام بین سهامداران است. در این زمان میزان دامنه نوسان می تواند رشد یافته یا کاهش داشته باشد. در حالت دوم نیز وقتی سود هر سهم بیش از ۲۰ درصد تعدیل مثبت یا منفی را تجربه کند، سهم در حالت بدون دامنه قرار خواهد گرفت.

بعد از برگزاری مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه نیز، یکی دیگر از دلایلی است که می تواند منجر به برداشتن دامنه نوسان قیمت در خرید و فروش سهام یک شرکت شود.

دامنه نوسان قیمت در بورس به چه معناست؟

مزایا و معایب دامنه نوسان قیمت در بورس چیست؟

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که چالش های بسیاری در حوزه سیاست گذاری دامنه نوسان تاثیر گذار هستند. زیرا برخی از پژوهشگران برای این عقیده هستند که باید حد نوسان سهام اجرا شود. در حالی که برخی از آنها به آثار منفی این مسئله اشاره نموده و آن را نفی می کنند.

با این وجود بسیاری از کشور ها در بازار بورس خود، شاهد افزایش بازار های مالی دامنه نوسان قیمت سهام خود بوده اند. اما این دامنه نیز همچون دیگر مسائلی که در بازار بورس با ان روبرو هستیم، مزایا و معایبی را در پی دارد که باید به برخی از آنها اشاره کنیم.

از جمله مهمترین مزایا و فواید دامنه نوسان قیمت باید به، محافظت از سرمایه گذاران، کاهش تلاطم بازار، حفظ بازار، جلوگیری از بروز بحران های مالی و کاهش دستکاری اشاره کنیم. در حالی این مسئله مضراتی را نیز برای بازار بورس در پی دارد. از جمله این مضرات، باید به دخالت در معاملات، عکس العمل بیش از اندازه، تاخیر در کشف قیمت، کاهش نوسان ها و اثر ربایشی اشاره کنیم.

دامنه نوسان قیمت در بورس به چه معناست؟

سخن پایانی برای دامنه نوسان قیمت در بورس

همانطور که از این مطلب دریافتیم، بیشتر بازار های بورس در کشور های مختلف دنیا، برای این که از سقوط قیمت سهام و نوسان شدید بازار جلوگیری نمایند، و فرصتی برای ارزیابی مجدد و بازنگری به سهام دهند، از دامنه نوسان استفاده می نمایند.

بازار بورس تهران نیز از سال ۱۳۸۷ تاکنون، از این دامنه برای اعمال محدودیت بر نوسان قیمت سهام های عرضه شده در بازار بروس، استفاده کرده است. حتی با کمی بررسی می توان شاهد تاثیر این دامنه بر روی بازار در زمان هایی که دچار آشفتگی بوده است باشیم.

در این شرایط اصولا سرمایه گذاران خرد و تازه وارد، تحت تاثیر جو روانی بورس قرار گرفته و اقدام به گرفتن تصمیمات عجولانه و هیجانی می کنند. که این مسئله منجر می شود تا نوسان های غیر منطقی ایجاد شود. با محدودیت دامنه نوسان قیمت، می توان نوسانات بازار بورس را کنترل نموده و بازار را به ثبات رساند.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *