استخر استخراج

استخر استخراج چیست؟

فهرست مطالب

استخر استخراج یک گروه مشترک از ماینرهای رمز ارز است که منابع محاسباتی خود را از طریق شبکه با یکدیگر ترکیب می کنند تا بتوانند احتمال یافتن بلاک را افزایش دهند و در نهایت به یک استخراج موفقیت آمیز رمز ارز دست پیدا کنند.

ارائه ی برخی نکات کلیدی

  • استخرهای استخراج رمز ارز، گروهی از ماینرها هستند که منابع محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
  • استخرهای استخراج از این منابع ترکیبی برای تقویت احتمال یافتن بلوک و یا استخراج موفقیت آمیز رمز ارز استفاده می کنند.
  • اگر استخر استخراج روند موفقیت آمیزی را داشته باشد و بتواند پاداش دریافت کند، آن پاداش بین اعضاء یا شرکت کنندگان در استخر تقسیم می شود.

استخر استخراج چگونه کار می کند؟

منحصراً، شرکت کنندگان در استخر،از قدرت پردازشی خود در جهت یافتن یک بلوک کمک می گیرند و اگر نتیجه ی این تلاش ها موفقیت آمیز باشد، در قبال آن پاداشی را دریافت می کنند که معمولاً به صورت رمز ارزهای مرتبط است.

پاداش ها اغلب بر اساس میزان قدرت پردازش هر شخص و یا کار هر فرد نسبت به کل گروه، بین مشارکت کنندگان تقسیم می شود. البته در بعضی موارد، ماینرها باید یک اثبات کار یا “proof of work” را برای دریافت پاداش خود ارائه دهند.

 

استخر استخراج چیست؟

 

موضوع مهم :

در اکثر مواقع پاداش ها بر اساس شرایط توافق شده و همین طور فعالیت ها و مشارکت هایی که در جهت استخراج صورت می گیرد، بین ماینرها تقسیم می شود.

هر کسی که می خواهد از طریق استخراج رمز ارز به سود بیش تری دست پیدا کند این اختیار را دارد که با دستگاه های اختصاصی خود به صورت انفرادی کار کند. اما این امکان را نیز دارد که به استخرهای استخراج بپیوندد و فعالیت خود را در آنجا آغاز کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که در استخرهای استخراج امتیازات ویژه ای وجود دارد به طوریکه چندین ماینر با دستگاه‌های پیشرفته ی خود یک ترکیب بسیار قدرتمند را ایجاد کرده اند که نتیجه ی آن افزایش خروجی هش (hash) خواهد بود.

به عنوان مثال؛ ضمیمه کردن شش دستگاه استخراج قدرتمند که هر یک ۳۳۵ مگا هش بر ثانیه را ارائه می دهد، می تواند در مجموع با احتساب ۵ دستگاه دیگر، معادل ۲ گیگا هش بر ثانیه، قدرت استخراج تولید کند که در نهایت منجر به پردازش سریع عملکرد “هش” خواهد شد.

 

استخر استخراج چیست؟

 

متدهای استخر استخراج

همه ی استخرهای استخراج رمز ارز، به یک شکل عمل نمی کنند. با این اوصاف، تعدادی پروتکل مشترک بین آن ها وجود دارد که بر مجموعه ای از محبوب ترین استخرهای استخراج حاکم است.

استخر استخراج با متد پرداخت متناسب (proportional)، یکی از رایج ترین ها، در نوع خود هستند. در این نوع استخر، ماینرهایی که در افزایش قدرت پردازش استخر مشارکت می کنند، یک سهم تاثیرگذاری و یا مشارکتی به آنها تعلق می گیرد که مجموعه می تواند موفق به یافتن یک بلوک شود. پس از آن ماینرها، متناسب با تعداد سهم های مشارکتی که ارائه کرده اند، پاداش می گیرند. به زبان ساده تر، پاداش شما بر اساس سهم شما از قدرت پردازش کلی محاسبه خواهد شد.

این متد در ماهیت خود، یک پرداخت نسبی را مهیا می کند به طوریکه در این حالت به نسبت قدرت پردازشی که یک ماینر به استخرهای استخراج ارائه می دهد، در قبال آن سود دریافت می کند و زمانی این پاداش به شما تعلق می گیرد که یک بلوک، استخراج شود. و مجدداً این نکته را ذکر می کنیم تا تفاوت آن درک شود : در این متد پاداش فقط در قبال یافتن بلوک، به ماینر تعلق خواهد گرفت.

استخرهای “پرداخت به ازای هر سهم” یا pay per share ، تا حدی به طور مشابه کار می کنند به این صورت که هر ماینر بر اساس سهم مشارکتی خود پاداش دریافت می کند. با این حال این استخرها، بدون در نظر گرفتن زمان یافتن بلوک، پرداخت فوری را انجام می دهند. یک ماینر که در این نوع استخرها مشارکت می کند می تواند سهم های مشارکتی خود را در هر زمانی که بخواهد با متد پرداخت تناسبی، مبادله کند. این متد تا حدی مشابه مورد قبل است با این تفاوت که یافتن بلوک در نظر گرفته نمی شود.

در همین حال استخرهای استخراج همتا به همتا (peer to peer) ، قصد دارند تا از متمرکز شدن ساختار استخر جلوگیری کنند. به همین ترتیب، آن ها یک بلاک چین جداگانه را که مربوط به خود استخر است را یکپارچه سازی می کنند. طراحی آن ها به گونه ای است که بتوانند از تقلب اپراتورهای استخر و همین طور از بین رفتن خود استخر به واسطه ی یک مسئله ی اصلی ، جلوگیری کنند.

 

استخر استخراج چیست؟

 

مزایای استخر استخراج

از آنجایی که انجام فرآیند استخراج به صورت فردی مالکیت کامل پاداش را به دنبال دارد، اما به دلیل نیاز به توان و منابع بالا، احتمال دستیابی به موفقیت بسیار کم است. لذا باید این موضوع را همواره به یاد داشته باشید که، غالباً مقوله ی استخراج همیشه برای افراد سود آور نیست.

در سال های اخیر محبوبیت این ارزهای دیجیتال یک سیر صعودی را طی کرده است اما در مقابل، استخراج بسیاری از آن ها نیز به طور فزاینده ای دشوار شده است زیرا هزینه های مرتبط با برق دستگاه ها و همچنین تهیه ی سخت افزارهای ضروری بسیار گران قیمت بوده و در اغلب اوقات این موارد مذکور بسیار مهم تر از پاداش های بالقوه حاصل از استخراج می باشند.

استخرهای استخراج از نظر سخت افزاری و همچنین هزینه های برق فشار کم تری را به شرکت کنندگان و افراد حاضر در مجموعه می آورد و همین طور احتمال سود آوری را نیز افزایش می دهند. در حالی که یک ماینر فردی، به تنهایی ممکن است شانس کمتری برای یافتن بلوک و دریافت پاداش حاصل از استخراج داشته باشد. بنابراین همکاری با دیگران، میزان موفقیت را به طور چشمگیری بهبود می بخشد.

معایب استخر استخراج

افراد با شرکت در استخرهای استخراج، از استقلال خود در فرآیند استخراج معاف می شوند. آن ها معمولاً به شرایط و قواعدی که توسط خود استخر تعیین می شود، محدود می شوند و ممکن است فرآیند دستیابی به استخراج را به شما تحمیل کنند. آن ها همچنین ملزم به تقسیم هرگونه پاداش احتمالی هستند، به این معنی که سهم سود برای فردی که در استخر شرکت می کند کم تر است.

به گزارش blockchain.com تعداد کمی از استخرهای استخراج مانند Antpool، Poolin و F2pool بر فرآیند استخراج بیت کوین تسلط دارند. اگرچه بسیاری از استخرها تلاش می کنند تا غیر متمرکز شوند اما این گروه ها اختیارات بسیاری را پابرجا نگه داشته اند تا بتوانند همواره پروتکل های بیت کوین را در رأس مجموعه حاکم کنند. برای برخی از طرفداران رمز ارز این قاعده کاملاً جا افتاده است که وجود تعداد کمی از استخرهای استخراج قدرتمند، بر خلاف ساختار غیر متمرکز ذاتی بیت کوین و سایر رمز ارزها است.

اشتراک گذاری

با نظر سنجی به ما کمک کنید تا بهترین محتوا را برای شما آماده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *